Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Brochure Crowdfunding op de boerderij

Met crowdfunding dragen klanten bij aan voortbestaan tuinderij Meander

In de nieuwe brochure 'crowdfunding op de boerderij' leest boer, burger of beleidsmaker over de ervaringen en de tips van agrarische ondernemers die met hun klanten hun bedrijf financierden. Soms naast financiering door de bank, soms in plaats van financiering door de bank. Een goede relatie met klanten, slimme communicatie en een concreet aanbod van boerderijproducten of –diensten blijken succesfactoren voor een succesvolle crowdfundingcampagne.

Zoals de ondernemers van De Meander, een biologisch-dynamische tuinderij met zeer trouwe klanten, door tuinders Henk Wansink en Marrie Nijsingh en hun medewerkers in ruim 25 jaar opgebouwd. Dat kwam goed van pas toen ze – als pachters van een zorginstelling – zelf hun gronden en gebouwen wilden verwerven. In 2011 komen de onderhandelingen over verkoop door de eigenaar – een zorginstelling- in een stroomversnelling als deze instelling failliet gaat. Snel onderhandelen met een eigen taxateur, pachterskorting en korting voor achterstallig onderhoud levert een totaalprijs op van 3,5 ton. De eerste 2 ton worden bijeengebracht door de tuinders, investeerders en familie. Maar dan is nog 1,5 ton nodig, terwijl de bank niet op tijd antwoord kan geven over de gevraagde lening. "We moeten dus zelf aan de slag." In een folder legt de Meander de situatie uit en vraagt ze klanten en burgers om schenkingen en leningen. Klanten krijgen informatie op het oogstfeest, in de winkel en via een mailing, ook voor vrienden, collega's en familie. "We gaven heldere informatie over ons doel, duidelijke formulieren voor de obligatieleningen en we beantwoorden direct elke toezegging met een bedankje", herinnert Henk zich. Tot het laatst blijft het spannend: "staat het bedrag op tijd op de derde geldrekening van de notaris?" Gelukkig wel! Bij de Meander kunnen klanten zelf aangeven welk bedrag ze voor 10 jaar of langer willen uitlenen. Klanten kiezen voor een lage rente tot 3% of schenken de rente. Voor klanten zijn het achtergestelde leningen, dus zij zijn pas als laatste aan de beurt als schuldeiser. Henk merkt niet dat dit een probleem is, en is blij verrast: "Het hele proces heeft juist enthousiasme en binding opgeleverd." Marrie: "Onze klanten nemen deel en dragen bij aan het voortbestaan van de Meander."


Henk Wansink en Marrie Nijsingh. Foto Joyce van Heerden.

Boeren en tuinders die denken over crowdfunding vinden in de brochure 'Crowdfunding op de boerderij' voorbeelden van drie andere ondernemers die werken met vooruitbetalen of investeren, plus tips over het gebruik van crowdfundingplatforms, afspraken met investeerders en communicatie. Maria van Boxtel, Land & Co, stelde de brochure samen in samenwerking met Marcel Vijn, PPO-WUR en natuurlijk met een helder overzicht van collega Helmer Wieringa, Land & Co. U kunt de brochure hier downloaden.
Publicatiedatum: