Donderdag 31 oktober vond de conferentie Reshaping Trade in Fresh Foods plaats met als hoofdvraag: hoe verkrijgen en behouden Europese retailers en traders toegang tot de beste en duurzame versproducten uit opkomende landen? Samenwerking, communicatie en het delen van kennis binnen de waardeketen zijn onmisbaar om tot oplossingen te komen.
Retailers, traders en producenten staan de komende jaren samen voor belangrijke uitdagingen die de food‐ en agriculturele sector zullen beïnvloeden. Ontwikkelingen waaronder voedselschaarste, toenemende certificering‐ en producteisen en verschuivende verhoudingen in de internationale waardeketen zetten druk op de spelers. "We moeten elkaar begrijpen om verder te komen en producten certificeringseisen te optimaliseren. Naar elkaar wijzen is niet de oplossing", aldus producent Patricia Wachania, eigenaar HomeFresh Kenia.
Tijdens de conferentie Reshaping Trade in Fresh Foods werd zichtbaar hoe retailer, trader en producent tegenover elkaar staan. Sprekers Roland Waardenburg, The RockGroup, en Jan‐Willem Grievink, Conception bv, benadrukken de verschuivende verhoudingen in de keten waarbij de leverancier steeds meer aan zet is; "Preferred supplier is out, preferred buyer is in." De vraag of producenten uit opkomende markten in de toekomst nog wel willen leveren aan de Europese markt met het hoge eisenpakket maakte een vurige discussie los met gepaste bezorgdheid bij de Europese importeurs. Met deze discussie werd het inzicht en het doel van organisator SharePeople bereikt: communicatie is van groot belang om elkaar te begrijpen. Samenwerking is nodig om tot gezamenlijke oplossingen te komen en de keten te verduurzamen en te versterken van boer tot bord.
Met deze conferentie is de eerste stap gezet. De conclusie van de dag is dat communicatie, samenwerken en kennis delen, van cruciaal belang is binnen de waardeketen. Jonne Zweers, directeur van SharePeople: "Each one of us knows only a part. To find out the whole truth we must put all the parts together." Patricia Wachania: "My wish is that Reshaping Trade in Fresh Foods becomes a reality as soon as possible."
Er was een grote opkomst en veelzijdige interesse uit de groente‐ en fruit sector. Aanwezig waren retailers en traders waaronder Frugi Venta, Deli XL, Lidl, Ahold, The Greenery, Special Fruit België, Bakker Barendrecht. Andere aanwezigen betroffen IDH, Bop inc., ICCO en Ambassade Kenia. Sprekers waren onder andere Lucas Simons, CEO en founder SCOPEinsight en Newforesight, en Dr. Andre Nijhof, Nyenrode Business University.
Reshaping Trade in Fresh Foods is een vernieuwend initiatief van SharePeople en werd georganiseerd in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. SharePeople ondersteunt Europese retailers, traders en producenten uit opkomende economieën bij het realiseren en optimaliseren van de onderlinge samenwerking en het vinden van concrete oplossingen voor uitdagingen in de internationale waardeketen. In 2012 paste onder andere Ahold Europe haar avocado sourcing strategie aan op basis van inzichten uit het SharePeople programma. In 2013 richten
de organisaties zich op het versterken van de citrusketen.
Voor meer informatie over SharePeople of de conferentie kunt u kijken op www.sharepeople.nl.

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Fotoreportage: Bloedhete maar geslaagde BioVelddag
- Oud-landbouwminister Cees Veerman ziet nog altijd toekomst in biologische en duurzame landbouw
- De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- Johan Groen naar Geersing Potato Specialist
- Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
Top 5 - afgelopen week
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- "Kennelijk treft ook mij als bio-boer automatisch milieublaam"
- Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
- Stikstofnieuws uit Den Haag ontvangen als 'onrealistisch' en 'onmogelijk' maar ook 'pijnlijk' en 'noodzakelijk'
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Is de consument bereid meer te betalen voor zuivel van melkveehouders die de kalfjes bij de koe houden?
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-24 Bezoekersaantallen Floriade blijven sterk achter
- 2022-06-24 De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- 2022-06-23 Vogelaar Vredehof mag na aanpassingen uitbreidingen
- 2022-06-22 Belgisch vorstenpaar bezoekt BelOrta bij de start hoogseizoen Belgisch zachtfruit
- 2022-06-22 Uit de oude doos: Boerenprotest
- 2022-06-21 Officiële opening Agro Duiveland
- 2022-06-17 Veertigjarig jubileum voor de grootste internationale bio-vereniging Naturland
- 2022-06-17 "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- 2022-06-16 Spack produceert eigen bio-kokosolie in Vietnam
- 2022-06-15 Jürn Sanders is de nieuwe voorzitter van FiBL Europe
- 2022-06-14 Zweeds bio-keurmerk ontwikkelt nieuwe doelstellingen
- 2022-06-13 Zonnepanelen op Odin-DC in Marum
- 2022-06-10 Utrechtse start-up LOOS wil opschalen
- 2022-06-09 Raad van bestuur VLAM herbenoemd
- 2022-06-08 TerraSana introduceert nieuw en herkenbaar design voor ruim 400 producten
- 2022-06-03 WUR neemt afscheid van bestuursvoorzitter Louise O. Fresco
- 2022-06-02 Louise Luttikholt stopt als directeur van IFOAM - Organics International
- 2022-06-02 Nieuwe Zwitserse cacaofabriek produceert uitsluitend biologische cacaoproducten
- 2022-06-01 Organto Foods boekt voor elfde kwartaal op rij omzetgroei
- 2022-06-01 Royal A-ware neemt Noordhoek Geraspte Kaas over