Nederlandse eco en comfort schoenen zijn ook in buitenland grote hit

Loints of Holland groeit tegen de stroom in

Het Nederlandse dames- en herenschoenenmerk Loints of Holland bestaat al sinds 1918 en heeft in de laatste jaren een enorme groei en ontwikkeling doorgemaakt. Sinds de vierde generatie in de jaren '90 het roer overnam, heeft de export naar het buitenland een grote sprong gemaakt. Loints of Holland groeit en bloeit ondanks de economisch moeilijke tijden en de problemen in de retailsector. Inmiddels exporteert Loints of Holland naar 20 landen waaronder de Verenigde Staten en Canada. De kwaliteit, het zeer hoge draagcomfort en het duurzame product zijn de belangrijkste peilers van Loints of Holland dat een belangrijk aspect toevoegde: het voortdurend monitoren van de markt en de doelgroep. Hierdoor heeft Loints of Holland al in een vroeg stadium ingezien dat, ondanks de vergrijzing, consumenten zich langer jong voelen en jeugdiger kleden. Hier is tijdig op in gesprongen met trendy en less is more vormgeving. Zonder aan comfort te verliezen natuurlijk. Met stijgende populariteit in binnen- en buitenland als resultaat.


"Ik kom voor die schoenen uit Holland"

In Nederland is Loints of Holland al lange tijd een begrip. Aanvankelijk bij een oudere doelgroep, mensen met een lopend beroep, met rug-, voet- of gewrichtsklachten en zij die voor een bewuste kleed- en leefstijl kiezen. De populariteit groeit. Ook bij een jonger publiek. Dit is mede te danken aan het trendy en doordachte, no nonsens design. In Paris, Milaan en Tokyo zijn Loints of Holland zeer populair. Daar horen winkeliers regelmatig 'ik kom voor die schoenen uit Holland'. Interessant om te zien dat landen als Italië en Frankrijk grote waardering voor het comfort en de kwaliteit van Loints of Holland hebben. Daar waar zij van oorsprong meer waarde hechtten aan mode en minder aan draagbaarheid en draaggemak. Loints of Holland wordt in het buitenland gezien als een standvastig en authentiek merk van hoge kwaliteit met doordacht design. En dus vragen nu zowel retailers als consumenten in binnen- en buitenland, ondanks het iets hogere prijskaartje, naar Loints of Holland.

Koester wat goed is

Vincent Kriek, mededirecteur/-eigenaar van Loints of Holland, gelooft heilig in exportgroei. "Wel op een realistische en haalbare manier, door uit te bouwen wat al goed is. Zo zijn we in Italië begonnen in Milaan en als een olievlek verspreidt Loints of Holland zich nu. Onze importeur in Japan is een keten van duurzame winkels aan het opzetten. Daarin krijgt Loints of Holland een aanzienlijke plaats. Wij bieden in feite schoenen die tot een niche behoren. Dan zou je dus in vele tientallen landen jouw schoenen in kleine hoeveelheden kunnen verkopen. Wij kiezen er voor om de goede basis in de landen waarin wij strek vertrouwen hebben uit te bouwen en gestaag enkele sterke landen toe te voegen. Zoals nu het geval is in Engeland waar wij gesprekken voeren met een potentiële agent. Binnen Europa werken wij overigens met agenten en buiten Europe hebben we gekozen voor importeurs."

Loints of Holland is zich verder bewust van het feit dat service en ondersteuning essentieel zijn voor het opbouwen en het behoud van een voorkeurspositie. Vandaar dat Loints of Holland het eigen 'mini schoenfabriekje' op het hoofdkantoor te Sprang Capelle in ere houdt waar door traditionele schoenmakers de prototypen ontwikkeld worden en reparaties worden uitgevoerd. Ook denkt Loints of Holland voortdurend mee met haar afnemers en schroomt niet om investeringen in verkoopondersteunend en P.O.S. materiaal te doen. Loints of Holland is voor de winkelier overigens ook interessant omdat het zich richt op een doelgroep die minder economisch en trendgevoelig is. Daardoor lopen de meeste modellen door en komen niet snel in de uitverkoop. Met margebehoud tot gevolg.

Duurzaam en bewust

Veel comfortmerken hebben zich niet verjongd terwijl hun doelgroep dat wel deed. Loints of Holland vormt hier een uitzondering op en biedt steeds meer Young Comfort aan. De gemiddelde Loints of Holland drager is 35/40+, wereldwijs, goed opgeleid, kiest voor uiterlijk in combinatie met comfort en maakt bewuste (duurzame) keuzes. Hier ook ligt de kracht van Loints of Holland. Het ontwikkelen van unieke maakwijzen is de specialiteit. Hierdoor kunnen apart design en goede pasvorm samen gaan. Met een gespecialiseerde Duitse leestenfabriek worden optimale leesten ontwikkeld. Het Noord Europese leer is van de beste kwaliteit. Dit is noodzakelijk voor de ongevoerde Loints of Holland schoenen. Want in de meeste schoenmodellen wordt geen voering gebruikt en dat scheelt leer, lijm en arbeid. De gevoerde modellen worden gevoerd met chroomvrij leer. Het leer komt uit de schoonste looierij ter wereld die hier ook een award voor kreeg. In de eigen fabriek in Hongarije worden de schoenen gemaakt. De kwaliteitscontrole is streng. Toeleveranciers moeten voldoen aan de strenge Europese wetgeving. Voor het hele productieproces wordt altijd een gezonde afweging gemaakt tussen wat duurzaam het meest gewenst is en kwalitatief geoorloofd is. "En uiteindelijk is er niets beter voor het milieu dan schoenen te
produceren die niet te snel op de afvalberg verdwijnen. Onze schoenen zijn net iets duurder maar gaan vele jaren mee. Eigenlijk zijn onze schoenen dus goedkoop", aldus Kriek.

Daar zit muziek in

Vincent Kriek kan uren bevlogen praten over Loints of Holland en de ideeën hij nog heeft. Een positieve 'vibe' in een voor velen moeilijke tijd. Het is duidelijk dat Kriek groot vertrouwen in de toekomst heeft. Zou hij de inspiratie op doen bij zijn andere grote passie het maken van Dance Music, waarbij hij nog steeds werkt met internationale dj's? Wie zal het zeggen. Feit is wel dat er voorlopig nog lang muziek in Loints of Holland zit.

Voor meer informatie: www.lointsofholland.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven