Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supermarktoorlog - uiteindelijk betaalt de boer

"Nedelrandse Melkveehouders Vakbond: "Plus haalt eigen mvo-imago onderuit"

Plus heeft een brief geschreven naar haar leveranciers, dat zij door de 'huidige marktontwikkeling' -de door Albert Heijn ingezette supermarktoorlog- minder winst maakt op A-merken. Plus ziet zich daarom genoodzaakt het opgetreden margeverlies bij de leveranciers in rekening te brengen, zo meldde NOS Nieuws afgelopen maandag. De NMV wijst er op dat Plus hiermee uiteindelijk, net als Albert Heijn en Jumbo vorig jaar, de rekening bij de boer neerlegt. Plus haalt hiermee volgens de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) haar imago van 'mvo- supermarkt' in een keer onderuit.

De NMV is ontstemd over het feit dat Plus niets geleerd heeft van de commotie rondom Albert Heijn en Jumbo, die ontstond nadat zij in 2012 besloten om hun leveranciers eenzijdig kortingen op te leggen. Uiteindelijk zullen dergelijke kortingen worden verhaald op de voedselproducenten.

Niet duurzaam

De NMV begrijpt niets van de handelwijze van Plus. Een week geleden ondertekende Plus nog de Gedragscode Handelspraktijken in Brussel, die juist machtsmisbruik door partijen in de handelsketen moet tegengaan.

De supermarkt timmert daarbij al jaren aan haar imago van 'maatschappelijk verantwoorde onderneming', onder meer door prominent en meer dan gemiddeld Fairtradeproducten in de schappen te leggen. Ook voor het eigen merk Gijs wordt het beeld van een positieve relatie van Plus met boeren/voedselproducenten promotioneel ingezet. Door nu leveranciers eenzijdig een korting op te leggen gaat Plus volledig voorbij aan de gevolgen hiervan voor diezelfde producenten, en maakt Plus zichzelf volgens de NMV ongeloofwaardig.

De NMV wijst er in dit verband ook op, dat de rendementen van Nederlandse voedselproducenten al zeker tien jaar structureel in de meeste sectoren rond de nul procent liggen. Volgens de NMV is dit het gevolg van ongelijke marktmachtverdeling in de verticale keten. Zo lang aan deze situatie niets verandert zal de rekening van een actie zoals deze van Plus uiteindelijk bij boeren terechtkomen. Dat is niet duurzaam, niet fair, noch maatschappelijk verantwoord. De NMV roept Plus op de maatregel zo snel mogelijk weer in te trekken, en A-merkproducenten om niet op de eis van Plus in te gaan.

In 2012 protesteerden boze boeren voor de poorten van Ahold, en trokken leden van het Youth Food Movement samen met boeren die lid waren van de NMV een Albert Heijn-filiaal binnen om gezamenlijk met een stickeractie de consumenten bewust te maken van de handelwijze van de supermarkt. Albert Heijn reageerde direct door aan te kondigen de kortingsmaatregelen af te zwakken en met de boeren in gesprek te gaan. De Nederlandse Gedragscode Handelspraktijken, waar het ministerie van EZ, CBL, FNLI en LTO bij betrokken zijn, is mede opgezet aanleiding van dit conflict.

Voor meer informatie: www.nmv.nu
Publicatiedatum: