Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gouden Windei: grootste misleiders 2013 onthuld

foodwatch maakt de vijf genomineerden voor het Gouden Windei 2013 bekend. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de grootste misleider. Consumenten kunnen van 19 september tot en met woensdag 2 oktober hun stem uitbrengen via www.foodwatch.nl. foodwatch zal op 3 oktober de prijs op het hoofdkantoor van de 'winnaar' uitreiken. De genomineerden van 2013 zijn: Natrena Stevia Kristalpoeder, Hema Slagroomtaart, Red Bull Energy Shot, Ola Festini Peer en Albert Heijn's puur&eerlijk zalm in bladerdeeg.

Consumenten worden in de supermarkt op grote schaal misleid. Voedselwaakhond foodwatch ontvangt hier dagelijks vele klachten over en doet al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. De volgende producten hebben het het afgelopen jaar echt te bont gemaakt en zijn daardoor genomineerd voor het Gouden Windei van 2013.

  • Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts: de bus bestaat voor 97% procent uit het goedkope vulmiddel maltodextrine en bevat slechts 3% stevia.
  • HEMA Slagroomtaart: De taart hangt aan elkaar van de E-nummers, terwijl Hema beweert dat hij 'ambachtelijk' gemaakt is met 'de allerbeste ingrediĆ«nten'.
  • Red Bull Energy Shot: Bevat een cocktail van werkzame stoffen die mogelijk gezondheidsrisico's opleveren. Als frisdrank mag het niet verkocht worden. Red Bull omzeilt de regels door de shot 'een voedingssupplement' te noemen.
  • Ola Festini Peer van Unilever: In een ijsje zit slechts 1/15e van een peer, terwijl Unilever reclame maakt met 'zoveel fruit zuig je er niet zomaar uit'. De smaak komt in feite van suiker, citroensap en aroma.
  • Albert Heijn's puur&eerlijk zalm in bladerdeeg: Slechts de 21% zalm is duurzaam. Aan de overige 79% heeft AH geen eisen gesteld. Deze zijn dan ook niet biologisch en sommige zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd.



Consumenten kunnen vanaf 19 september gedurende twee weken hun stem uitbrengen via www.foodwatch.nl. De winnaar wordt op 3 oktober bekend gemaakt. foodwatch reikt dan de prijs uit bij het hoofdkantoor van de 'winnaar'.

De keuzes die consumenten maken hebben directe gevolgen voor hun gezondheid. "Weten wat je eet is belangrijk als je verantwoorde keuzes wilt maken, maar dit wordt ons bijna onmogelijk gemaakt. Fabrikanten doen enorm hun best om consumenten voor de gek te houden", aldus Meike Rijksen van foodwatch. 'Het is dan ook hoog tijd dat dit wordt aangepakt. Dat vinden duizenden consumenten met ons.'

In de afgelopen jaren hebben tienduizenden Nederlanders hun stem uitgebracht tijdens de Gouden Windei verkiezing en via e-mailacties eerlijke informatie van producenten geƫist. Consumenten hebben producent Unilever al twee keer op rij uitgeroepen tot grootste misleider. In 2012 won de multinational de prijs voor zijn product Becel Pro.activ en in 2012 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone kreeg de prijs in 2010 voor zijn product Actimel. Inmiddels hebben enkele voedselmerken die sinds 2009 door foodwatch zijn onderzocht hun claims aangepast of hun product van de markt gehaald.
Publicatiedatum: