"Campagne moet mensen over de drempel heen helpen"

Bio10daagse niet te missen voor de consument

Tholen - Bionext is momenteel erg druk met de voorbereidingen voor de eerste editie van de Bio10daagse (19 tot en met 28 september). "De Bio10daagse betekent het startschot van de nieuwe tweejarige promotiecampagne voor biologische voeding, 'Biologisch lekker natuurlijk' genaamd", zo vertelt Bionext-woordvoerder Jasper Vink. "De Bio10daagse is één van de drie campagnemomenten, naast 'Gezonde Start' in januari en 'Lekker naar de Boer' in juni."

Dit is de eerste overkoepelende promotiecampagne voor biologische voeding. "In tegenstelling tot andere landen bestond in Nederland nog geen echte actieperiode voor bio-voeding, terwijl het bedrijfsleven hier wel duidelijk behoefte aan had. Na het bekijken van wat inspirerende voorbeelden in onder meer België en Denemarken zijn we hiermee dus aan de slag gegaan." De campagne moet de consument over de drempel heen helpen. "Dit doen we bijvoorbeeld door te laten zien dat bio-producten heel goed verkrijgbaar zijn."



Jasper benadrukt dat de Bio10daagse om meer draait dan de biologische boodschappen. "We willen ook laten zien waar de producten vandaan komen. Dit doen we onder meer met nieuwe fietsroutes die de consumenten van de stad naar de boerderij leiden. Hierdoor zien ze met eigen ogen wat de biologische werkwijze onder meer voor de biodiversiteit betekent."

Niet te missen

Op de winkelvloer zullen de consumenten volgens Jasper niet om de Bio10daagse heen kunnen. "Met een speciale win-actie met stickers op verpakkingen kunnen de consumenten mooie prijzen winnen en worden ze tegelijkertijd gestimuleerd om biologische producten te kopen. Tot de prijzen behoren onder meer bio-boodschappenpakketten en men maakt kans op een geheel verzorgd weekend voor twee personen in een B&B op een biologische boerderij. Tevens wordt er een kookwedstrijd georganiseerd. Men mag hoofdgerechten met verse herfstgroenten insturen en de inzenders van de beste recepten worden uitgenodigd om deze voor de jury te komen bereiden."

Bijzonder aan de actie is dat niet alleen de natuurvoedingswinkels, biologische supermarkten en boerderijwinkels meedoen, maar dat er ook actiestickers geplakt zullen worden op de bio-aardappelen bij Albert Heijn. "Dit komt omdat diverse leveranciers die meedoen aan de Bio10daagse ook aan reguliere retailers leveren."


Europees biologische keurmerk

Eén van de doelen van de Bio10daagse is om meer bekendheid te genereren voor het Europese biologisch keurmerk dat in heel Europa gebruikt wordt. "Slechts 10% van de Nederlanders is al bekend met het groene blaadje. In de landen om ons heen is de bekendheid al veel groter, daar is al meer energie gestoken in de promotie hiervan."

Bionext zet voor de campagne onder meer social media en een speciale campagnewebsite in. Ook komt er een special bij de Metro. "Daarmee willen we een hoop nieuwe bio-consumenten te bereiken. Verder gaan we nieuwsbrieven versturen en hopen we op de nodige gratis publiciteit."

Omdat het de eerste editie van de Bio10daagse is wil Jasper hierbij ondernemers oproepen om zelf ideeën voor de promotiecampagne aan te dragen.

Voor meer informatie: Jasper Vink of Paula Nijman (bio10daagse@bionext.nl), 030 2339970, www.bionext.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven