Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Populariteit crowdfunding neemt snel toe in Nederland

Via internet brengen geïnteresseerde en betrokken particulieren jaarlijks miljarden euro's bij elkaar voor het financieren van nieuwe initiatieven en startende ondernemingen. Dit zogeheten crowdfunding krijgt ook in Nederland steeds meer voet aan de grond.

Wie een goed idee heeft voor een nieuw product, project of dienst stuit niet zelden op problemen bij het verkrijgen van een krediet. Tegenwoordig is er naast de bank nog een alternatieve manier om aan geld te komen. Het wordt steeds makkelijker om via internet gelijkgestemden te vinden die allemaal een klein bedrag inbrengen als startkapitaal. Investeerders doen dat omdat ze het project een warm hart toedragen, omdat ze gevoel hebben dat ze betrokken zijn bij de oprichting van iets moois, of omdat er een geldelijke beloning in het vooruitzicht wordt gesteld. Volgens onderzoeksbureau Massolution werd in 2012 met crowdfunding ruim 2 miljard euro bij elkaar gebracht voor meer dan een miljoen verschillende doelen. Een kwart van het geld ging naar goede doelen en 17 procent was een financiering voor het opstarten van ondernemingen. Het bureau voorspelt dat het totale bedrag aan crowdfunding in 2013 kan oplopen tot zo'n vier miljard euro .


Niets nieuws

Het idee om een grote groep mensen een klein bedrag te laten investeren in een project, is niet nieuw. In 1884 werd in New York het kapitaal voor de bouw van de sokkel van het Vrijheidsbeeld bijeengebracht dankzij giften van meer dan 125.000 Amerikanen. Internet heeft dit financieringsmodel een nieuwe impuls gegeven. Er zijn tientallen websites waar ondernemers hun initiatief onder de aandacht kunnen brengen en waar donateurs zich kunnen aanmelden.

Met name ontwerpers van technologische snufjes slagen erin om via crowdfunding vermogen aan te trekken. Het bedrijfje Pebble wilde bijvoorbeeld 100.000 dollar ophalen om een horloge te ontwikkelen dat in contact staat met de mobiele telefoon, voor het weergeven van berichten of het luisteren van muziek. In de eerste 28 uur had de onderneming al een miljoen bij elkaar en uiteindelijk stopte de teller bij 10 miljoen dollar van ruim 70.000 donateurs. Plannen van MIT voor de ontwikkeling van een betaalbare 3D-printer leverden een startkapitaal van 3 miljoen dollar op en Ouya verzamelde ruim 8 miljoen dollar voor het bouwen van een nieuwe lijn spelcomputers.

In Nederland

De Nederlandse markt voor crowdfunding is met een omvang van 11,4 miljoen euro in 2012 nog relatief bescheiden, maar het groeitempo is indrukwekkend. De marktomvang was namelijk vijf keer zo groot als het voorgaande jaar. Het is opvallend dat de nadruk in Nederland vooral ligt op duurzame initiatieven, zoals biologisch afbreekbare golfballen (NatureSX), een cholesterolarm alternatief voor kaas (Kees) en de collectieve bouw van windmolens (De Windcentrale). Toezichthouder AFM publiceerde op haar website eerder dit jaar al adviezen voor geldschieters en een stappenplan waarmee nieuwe initiatieven kunnen beoordelen of ze een vergunning moeten aanvragen. Hoewel crowdfunding in Nederland in de kinderschoenen staat en de geldstromen nog relatief klein zijn, hoeven investeerders dus niet overdreven bang te zijn dat ze een cowboymarkt betreden.

Bron: RTL Nieuws
Publicatiedatum: