Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkten 'dwingen' klant tot aankoop plofkip

Bij bijna driekwart (73%) van het kipassortiment in supermarkten kunnen klanten alleen voor plofkip kiezen en is er geen diervriendelijker alternatief te koop. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier naar 724 kip-producten bij de 10 grootste supermarktketens. Wakker Dier: "Als je bijvoorbeeld in jouw winkel kipdrumsticks, kippenvleugeltjes of kipschnitzel wilt kopen dan is dat vaak alleen van plofkip te koop. Bij de meeste kipproducten word je zo als klant min of meer gedwongen om plofkip te kopen. Supermarkten geven je - ondanks hun mooie woorden - amper diervriendelijkere keus." Lidl, Hoogvliet, Jumbo en C1000 kwamen als slechtste uit de bus, Albert Heijn is een middenmoter en Coop en Deen boden hun klanten het meeste diervriendelijke keus. Het gebrek aan keus zet een rem op de groei in consumptie van diervriendelijker gehouden kip.

Wakker Dier bezocht meerdere filialen van de Albert Heijn, Jumbo, C1000, Aldi, Lidl, Plus, Dirk, Deen, Coop en Hoogvliet, samen goed voor 87% van de markt. 724 verse kip-producten werden op diervriendelijkheid beoordeeld. Bij 73% van het kip-assortiment kon de klant alleen kiezen voor plofkip. Bij 16% had de klant keus tussen plofkip en diervriendelijker gehouden kip. Bij 11% van het kip-assortiment was juist alle kip diervriendelijker gehouden en was geen plofkipvariant te koop. De zekerheid van een diervriendelijker gehouden kip had je vooral bij Deen en Coop. Deze supermarkten hebben een aanzienlijk diervriendelijker kipschap dan bijvoorbeeld grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo. Eerder bleek al uit de reclamegegevens van de grote supermarkten dat het aantal promoties met plofkip stijgt.

Publicatiedatum: