Eieren hebben positief effect op gezondheid van de ogen

Eieren zouden goed voor je ogen zijn. Klopt dat? En hoe zit dat dan precies? Eieren zijn inderdaad heel goed voor je ogen, de eigelen bevatten een natuurlijk pigment luteïne, dat belangrijk is voor de gezondheid van je ogen.

Cholesterol

Nou denk je misschien meteen aan je cholesterol gehalte, omdat we altijd geleerd hebben dat teveel eieren je cholesterolgehalte zou verhogen. In een ei zit zo'n 220 milligram cholesterol en je mag 300 milligram per dag binnenkrijgen, dus zou je met een ei per dag al snel boven die waarde zitten. Toch zijn er veel onderzoeken die aantonen dat de cholesterol in het eigeel niet zo'n grote invloed heeft op het gehalte ervan in het bloed als men altijd had gedacht en komen we er steeds meer achter dat eieren helemaal niet zo'n slechte invloed hebben op het cholesterolgehalte in het bloed als werd gezegd.

Een onderzoek op de Universiteit van Surrey had ook die uitkomst. Professor Griffin van de Universiteit van Surrey liet een grote groep proefpersonen 12 weken lang dagelijks twee eieren eten. Aan het eind van die periode was hun cholesterolgehalte niet toegenomen. Deze studie bevestigd dus dat het cholesterol in het eigeel geen slechte invloed heeft op het gehalte van je bloed en dat een te hoog cholesterolgehalte dus veroorzaakt wordt door bewerkte producten met transvetten zoals worst, koekjes en frituursnacks.

Waarom zijn eieren goed voor je ogen?

Nu we dus aangetoond hebben dat aan een dagelijks eitje in je menu geen nadelen kleven, kun we verder gaan met waarom eieren goed voor de ogen zijn. We zijn met zijn allen steeds meer geïnteresseerd in de effecten van voeding op onze gezondheid en er worden dan ook veel onderzoeken gedaan op dat vlak. Zo zijn er ook een aantal toonaangevende onderzoeken gedaan naar het verband tussen voeding en de gezondheid van de ogen. Aan de Universiteit van Massachusetts werd in 2006 aangetoond dat de regelmatige consumptie van eieren het risico op bijvoorbeeld Macula Degeneratie enorm vermindert. De luteïne en zeaxanthine in eigeel zouden dit positieve effect hebben.

Carotenoïden vormen een groep anti-oxidanten, waar luteïne en zeaxanthine deel van uitmaken die erg goed zijn voor de gezondheid van het netvlies (de macula) en kunnen cataract of macula degeneratie helpen voorkomen. Het is gebleken dat mensen die veel carotenoïden in hun dagelijkse voedingspatroon hebben, minder vaak ouderdomsmacula ontwikkelen.

Vooral de carotenoïde anti-oxidanten luteïne en zeaxanthine hebben een heel positief effect op de gezondheid van de ogen. Eieren zijn een zeer goede leverancier van deze carotenoïden. Veel studies tonen aan dat we onze ogen kunnen beschermen tegen oxidatieve schade (onder andere door vrije radicalen) en dat zelfs al ontstane schade hersteld kan worden! Gezonde voeding is goed voor je algehele gezondheid en ook voor die van je ogen, en aan dat laatste wordt nog vaak maar weinig aandacht aan besteed.

Kortom, zorg goed voor jezelf en je ogen door een gezond eetpatroon en..."Breek de dag, tik een eitje!"

Bron: VolZicht

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven