Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Interview met nieuwe programmamanager Ronald van Marlen

EKO-keurmerk: biologisch is niet meer genoeg

De consument verwacht van een biologisch product dat het ook ethisch, sociaal, CO2-neutraal en gezond is. En dat dit controleerbaar is. Stichting EKO-keurmerk gaat - onder leiding van een goeddeels nieuw bestuur - biologische bedrijven daarbij helpen.

Ronald van Marlen was directeur bij Ariza, lid van de Vereniging van Biologische Producenten, en is sinds 1 juli programmamanager bij Stichting EKO-keurmerk. Hij kent de biologische markt door en door en weet hoe retailers en consumenten denken. "Ik ben overtuigd van het nut van het EKO-keurmerk voor het biologisch bedrijfsleven. Het keurmerk maakt zichtbaar wat veel ondernemers al doen: werk maken van duurzaamheid ook als dat verder gaat dan de wet- en regelgeving eist."


Ronald van Marlen

Is het al niet bijzonder genoeg dat biologische productie betekent dat er wordt voldaan aan strenge aanvullende eisen? Ronald: "De wetgeving kan het tempo van verduurzaming niet bijhouden. Er zouden jaren nodig zijn om over uitbreiding van de wetgeving overeenstemming te bereiken. Laten we blij zijn dat de biologische landbouworganisaties in Europa in IFOAM-verband al wel de gezamenlijke principes hebben geformuleerd waar bio voor staat: ecologisch, gezond, fair en zorg. Dat is ook de basis van het EKO-keurmerk."

De Stichting heeft sinds kort een aantal nieuwe bestuursleden, die een afspiegeling vormen van het biologisch bedrijfsleven. Voorzitter is Bas RĂ¼ter, directeur Duurzaamheid van de Rabobank. Daarnaast maken Kees Scheepens, Leon Zijlmans en Erik Does deel uit van het bestuur. Vanuit handel en verwerking neemt na de zomer een nieuw bestuurslid de plaats in van Ronald van Marlen, die nu programmamanager geworden is. Ronald: "Wat prioriteit heeft is het betrekken van het bedrijfsleven bij het keurmerk. Feitelijk is het keurmerk geen doel maar een middel. Het gaat om de vraag: hoe maken we het vertrouwen van de consument meer dan waar?"

Stichting EKO-keurmerk is in 2012 opgezet als een keurmerkorganisatie om het EKO-keurmerk en de bekendheid ervan te behouden na de komst van het verplichte Europese bio-keurmerk. De rol verschuift meer en meer van een keurmerkorganisatie naar een organisatie die het bedrijfsleven inspireert en helpt. Na de zomer wordt concreet hoe visie en missie van de stichting zich vertaalt in instrumenten. Dan is ook de nieuwe website in de lucht. Deze wordt een platform waar de consument het verhaal achter een product kan vinden en waar best practices uit het bedrijfsleven voor inspiratie zorgen.

Voor meer informatie: www.eko-keurmerk.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven