Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Richard Soepenberg, Frunet Bio:
"Spaanse retail begint aan biologische AGF te snuffelen"
De voorbije jaren waren zwaar voor de Spaanse landbouwsector, onder meer door beschuldigingen van het verspreiden van het E. coli virus. Twee Spaanse telers werden uiteindelijk verantwoordelijk gesteld, maar de reputatieschade voor de gehele Spaanse sector was aanzienlijk.
Eén van die twee telers was Frunet Bio, specialist in biologische producten te Malaga. Commercieel directeur Richard Soepenberg herinnert zich de kwestie nog goed. "2011 was een ramp", zegt hij. "We gingen er bijna aan onderdoor. We hebben er hard aan moeten trekken om het bedrijf weer op peil te brengen en het vertrouwen terug te winnen. Nu kunnen we gelukkig weer stellen dat de kwaliteit en de veiligheid in orde is."
Ondanks de tegenslagen gelooft Soepenberg weer in de toekomst van Frunet Bio. "Dit jaar verwachten we zelfs weer een toename in volume en afzet", zegt hij. Zijn kasbedrijf grossiert in biologische tomaten, waaronder trostomaten, pruimtomaten, cherrytomaten, de cocktail tomaat en de Rebelión. Tijdens de winter produceren ze ook grote volumes paprika's, courgettes, aubergines en natuurlijk ook komkommers.
"Biologisch heeft ondanks alles nog steeds potentie in Spanje", denkt Soepenberg. "Maar we hebben te maken met een informatieachterstand. Supermarkten willen er nog niet echt aan en de beperkte verkrijgbaarheid is van invloed op de prijzen. In een land dat zich al in een crisis bevindt, is dat natuurlijk funest. Toch zien we een kentering. De retail begint aan biologische AGF te snuffelen en ook consumenten zijn nieuwsgierig. Het ontbreekt ons alleen nog aan een gedegen promotiecampagne."