Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Mensen zijn wel te porren voor biologisch projecten"

Crowdfunding in de landbouw steeds interessanter

Crowdfunding raakt in zwang. Ook voor landbouw kan dit interessant zijn. Om een investering te financieren gaan ondernemers in de meeste gevallen naar een bank, maar het kan ook anders door je te laten financieren door de menigte. Ondernemers bouwen direct contact op met hun investeerders: de mensenmassa of 'crowd'. Crowdfunding staat in de belangstelling, daarom besteden diverse vaktijdschriften er aandacht aan en verkennen de mogelijkheden voor de landbouw.

Vanuit de agrarische hoek is nog niet veel belangstelling, vertelt Edwin Adams van geldvoorelkaar.nl in V-focus. Het gaat vaak om lange termijninvesteringen, is zijn verklaring. Via zijn website zet hij kredietaanvragen uit, nadat de aanvraag gescreend en getoetst is. Het is van belang dat het plan haalbaar is, en dat de rente- en aflossingsverplichtingen voor investeerders kunnen worden betaald. In maximaal vijf jaar zou de lening terugbetaald moeten worden.
 

Goed verhaal

Crowdfunding kan interessant zijn voor stadslandbouwprojecten, voor multifunctionele ondernemers die investeringen willen doen, maar ook voor akkerbouwers, varkenshouders of melkveehouders. Zo noemt Anne Huijbers van het Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt een zelfzuivelaar die kaas maakt en ook yoghurt uit eigen melk wil bereiden. Dat vraagt een investering van 70.000 euro. Omdat deze producenten een direct link hebben met de consument, kan crowdfunding een oplossing zijn. De consumenten functioneren als ambassadeur voor zo'n project, investeren en nemen de yoghurt af.

Van belang is dat er een goed verhaal is en dat dit verhaal niet te ingewikkeld is. Duurzame of biologische projecten zijn thema's die in de belangstelling staan. "Hiervoor zijn mensen wel te porren", denkt Adams in het artikel in V-focus.

De financieringskosten van crowdfunding zijn laag, bovendien kun je risicodragende projecten, waar een bank geen geld in wil steken, via de crowd wel financieren. "Om succesvol geld binnen te halen, zul je mensen eerst moeten overtuigen."

Voor meer informatie: Marry van den Top, CS van Wageningine UR

Bron: www.GroenKennisnet.nl via bioKennis
Publicatiedatum: