Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Crisis geen rem op maatschappelijk verantwoord ondernemen

In 2011 deed 48% van de Nederlandse bedrijven op een of meerdere aspecten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). In 2009 was dit percentage nog 34% en lijkt er sprake te zijn van een toename van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder Nederlandse bedrijven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen van de Vrije Universiteit en NCDO. Dit onderzoek maakt deel uit van de uitgave 'Geven in Nederland 2013' die donderdag 25 april gepresenteerd wordt op het symposium 'Kiezen om te delen. Filantropie in tijden van economische tegenwind' op de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Energiebesparing populairst

Wat doen Nederlandse bedrijven die invulling geven aan MVO-beleid precies? Bewust omgaan met het milieu, zoals energie besparen en afval scheiden, is de meest populaire MVO-activiteit (92%) onder bedrijven. Slechts 7% van de bedrijven stimuleert medewerkers financieel met het openbaar vervoer of de fiets naar het werk te komen. Naast deze ecologische dimensie zijn bedrijven ook actief op de sociale en ethische dimensie van MVO. Bij sociaal MVO zien we dat het vooral gaat om bestuurswerk en advisering (50%), teamprojecten als een 'klussendag' (43%) of vrijwilligerswerk (17%). Ook ethiek is voor bedrijven van belang, aangezien veel bedrijven rekening houden met de ethische aspecten bij financiƫle zaken als leningen, beleggingen en/of investeringen (52%), een gedragscode hebben (18%) en MVO-eisen stellen aan leveranciers (10%).

MVO omdat het hoort

Wat zijn de motieven van bedrijven om aan MVO te doen? Een grote meerderheid van de Nederlandse bedrijven ziet een maatschappelijke taak voor het bedrijfsleven. Hierbij denkt men aan de rol en verantwoordelijkheid die bedrijven hebben om de wereld goed achter te laten voor de volgende generatie. Er zijn slechts weinig bedrijven die vinden dat MVO bedrijven beschadigt, dat bedrijven geen maatschappelijke verantwoordelijkheid hoeven te nemen of dat MVO diefstal is als het ten koste gaat van de aandeelhouders.
Publicatiedatum: