Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bijdrage aan advieskosten voor verduurzamen zakenrelatie in buitenland

IMVO-vouchers populair bij MKB'ers

Meer dan 50 Nederlandse MKB'ers hebben het afgelopen jaar een IMVO-voucher gekregen. Dit is een bijdrage van €10.000 aan advieskosten voor het verduurzamen van een zakenrelatie met een buitenlandse ketenpartner. De vouchers zijn uitverkocht, maar er is kans op een tweede ronde.

"De vouchers maken het inkopen van advies een stuk laagdrempeliger", zo viel te horen bij een recente bijeenkomst voor aanvragers. Zij vertelden welk onderdeel van hun bedrijfsvoering ze hebben verduurzaamd met hulp van de voucher.

Onder de aanwezigen waren vertegenwoordigers van bijvoorbeeld garnalenvissersbedrijf Primstar, duurzaam spijkerbroekenmerk Mud Jeans, cacaohandelshuis Ascot Amsterdam en Eco collection: importeur van cadeau- en interieurartikelen uit India.

Vlootschouw in West-Afrika

Primstar gebruikte de IMVO-voucher om de eigen vloot van 70 vissersschepen in West-Afrika te laten doorlichten door adviseurs. Zij analyseerden bijna elk aspect van de vloot op duurzaamheidscriteria: de schepen, de motoren, de netten en meer. Primstar investeert nu in duurzame garnalenvangst in West-Afrika.

Ook de andere bedrijven hebben hun voucher nuttig besteed. Zo heeft Eco collection de Indiase productie Fair Trade laten certificeren; heeft Ascot Amsterdam de cacaoketen van boer tot 'grinder' laten analyseren en gaat Mud Jeans de voucher inzetten om samen met adviesbureau Soil&More te onderzoeken of het een CO2-neutraal T-shirt kan laten maken in Bangladesh.

Trial and error

Alle aanwezigen stelden dat externe hulp cruciaal was bij het onderzoek naar verduurzaming. "Onderzoek is niet onze core business. Zelf doen wordt dus 'trial and error': dat duurt lang en is uiteindelijk misschien zelfs duurder."

Over de aanvraagprocedure waren de meeste bedrijven te spreken. "De aanvraag was heel gemakkelijk. MKB'ers hebben vaak maar kleine bedragen nodig om te investeren. Wij hebben niet de tijd en kennis om de complexe aanvragen te doen die bij de grote subsidies horen. Daarom zijn deze vouchers erg geschikt voor kleinere ondernemers."

Tweede kans?

Mogelijk volgt in de zomer van 2013 een volgende ronde IMVO-vouchers. Wilt u op de hoogte blijven? Mail dan naar d.wilson@mvonederland.nl.
Publicatiedatum: