Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe onderneming omvat ook biologisch vleesbedrijf Deli Harmony

Lunenburg Vlees en Egbert Kruiswijk Vleesproducten bundelen krachten

De jarenlange samenwerking tussen Lunenburg Vlees B.V. en Egbert Kruiswijk Vleesproducten B.V. wordt is donderdag 11 april geïntensiveerd met de bekendmaking van een voorgenomen fusie tussen beide bedrijven. Met deze krachtenbundeling willen beide bedrijven hun voortrekkersrol op het gebied van innovatieve conceptontwikkeling en verduurzaming van de Nederlandse vleessector verder versterken. De nieuwe onderneming, die ook slachterij Westfort en het biologisch vleesbedrijf Deli Harmony omvat, heeft vestigingen in Oudewater, IJsselstein, Zoetermeer, Hedel en Gorinchem. De totale jaaromzet bedraagt meer dan 275 miljoen euro en het personeelsbestand omvat ruim 500 medewerkers.

Logische vervolgstap

De fusie is een logische vervolgstap in de strategie van de afgelopen jaren. De bedrijven werken al geruime tijd op veel punten intensief samen. In 1999 is gestart met de gezamenlijke inkoop van varkens en in 2004 hebben de beide bedrijven een slachterij in Gorinchem gerealiseerd. Sinds 2011 participeren beide bedrijven ook in het biologische vleesbedrijf Deli Harmony. De fusie betekent een kroonstuk op dit proces. De nieuwe onderneming is een consument-georiënteerd bedrijf met verscheidene innovatieve en duurzame productconcepten zoals Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV), IJsselland Vleeswaren, St. Hendrick en Friberne. Door de krachtenbundeling zal het nieuwe bedrijf in de toekomst nog beter in staat zijn om gespecialiseerde productconcepten te ontwikkelen voor een groot publiek. De directie van de nieuwe onderneming zal worden gevormd door Egbert Kruiswijk (Commercieel Directeur) en Piet Lunenburg (Algemeen Directeur). Jaap de Wit Sr zal optreden als woordvoerder van de onderneming.

"Innovatie en de ontwikkeling van nieuwe productconcepten hebben steeds centraal gestaan in onze samenwerking. De fusie versterkt deze gerichtheid nog verder en geeft ons de kansen voor krachtige groei in brede segmenten van de markt", aldus Piet Lunenburg.

Krachtenbundeling geeft duidelijke groeikansen

Na de krachtenbundeling zullen beide bedrijven nog sneller kunnen inspringen op nieuwe marktontwikkelingen op zowel de nationale als internationale markt. De huidige economische situatie zorgt voor verscherping van de concurrentieverhoudingen en voor een permanente druk op de winstmarges binnen de sector. Lunenburg Vlees en Egbert Kruiswijk Vleesproducten zien desondanks duidelijke groeikansen voor de nieuwe onderneming.

"Onze nauwe samenwerking heeft laten zien dat een 100% Nederlandse gesloten keten een ongeëvenaarde transparantie en traceerbaarheid biedt, waardoor versheid en kwaliteit en betrouwbaarheid altijd gewaarborgd zijn", stelt Egbert Kruiswijk. "Dit vormt de basis voor onze focus op groei en versterking van vertrouwen bij de consument. Bovendien kan er door de nauwe samenwerking met de overige schakels in de keten zeer snel worden ingespeeld op nieuwe consumentenbehoeften."

Marktdiversificatie en productontwikkeling

Kruiswijk en Lunenburg zijn ervan overtuigd dat de toekomst van een duurzame varkensvleessector niet ligt in bulkproducten, maar in marktdiversificatie en productontwikkeling.

Alle varkens zijn afkomstig van Nederlandse boeren en 75% van de vleesproductie valt binnen de Keten Duurzaam Varkensvlees. Daarnaast is het bedrijf met Deli Harmony de tweede speler in biologisch vlees en mede-initiatiefnemer van het Friese streekproduct Friberne. Tevens voert men een eigen vleeswarenlijn onder de naam IJsselland.

Met een gezamenlijk volume van circa 1,4 miljoen varkens op jaarbasis zal de nieuwe onderneming een aandeel van 10% van de Nederlandse markt hebben. 
Publicatiedatum: