Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supermarkt grootste afzetkanaal met 45%

België: 18% van gezinnen goed voor 78% van bio-bestedingen

De totale bestedingen van biologische producten in België bedroegen in 2012 417 miljoen euro. Dit blijkt uit het jaarrapport 2012. Bijna 89% van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar wel eens een bio-product. Achttien procent van de gezinnen zijn frequente bio-kopers die goed zijn voor 78% van alle bio-bestedingen. De groei van de bestedingen van verse bio-producten zette zich, na een iets minder jaar, in 2012 verder door en bedroeg 7%. De stijging was groter in Vlaanderen (+12%) dan in de rest van België.


Prijsverschillen

Biologische versproducten waren in 2012 gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten en dat prijsverschil blijft stabiel over de jaren heen. Het grootste verschil is er bij braadkip, eieren en aardappelen. Het kleinste prijsverschil is er bij bio-groenteburgers.

Afzetkanalen

De klassieke supermarkt is het grootste afzetkanaal met bijna 45% van de markt, maar moet terrein prijsgeven aan de groep 'speciaalzaak, natuurvoedingswinkel en overige' met 31,5% marktaandeel. Uit een recente enquête blijkt dat in 2011 44% van de biologische landbouwers hun producten via de korte keten verkochten en een omzet haalden van 8,8 miljoen euro, een toename van 17% in vergelijking met 2010.

U kunt het volledige rapport raadplegen en bestellen op www.vlaanderen.be/landbouw/studies.
Publicatiedatum: