Nieuwe koers EkoPlaza wordt steeds duidelijker

"Erik Does (Udea): "EkoPlaza is het natuurvoedingswinkeltje inmiddels ontstegen"

Tholen - EkoPlaza komt sinds deze week met enige regelmaat voorbij in radiocommercials en op tv. "We hebben een stevig programma ingekocht", geeft Erik Does aan. De algemeen directeur van Udea vertelt dat in de komende weken op de radio straks ook diverse biologische producten besproken zullen worden door de zeven EkoPlaza-ambassadeurs.

Udea wil duidelijk maken dat EkoPlaza deel uit kan maken van een een gezonde levensstijl. Om dat extra te benadrukken is een gezondheidsonderzoek uitgevoerd, waaruit bleek dat de EkoPlaza-klant een aanzienlijk beter gezondheidsprofiel hebben dan de gemiddelde Nederlander. "Andere grote bedrijven bagatelliseren deze resultaten, maar dat zien wij eigenlijk alleen maar als compliment."

Het volledige onderzoek is inmiddels integraal naar de EkoPlaza-klanten gemaild. "De reacties zijn erg positief, al geven de meeste klanten aan dat de resultaten voor hen niet meer dan logisch zijn." Volgens hem is ook de beeldvorming over de bio-consument veranderd: "Een paar jaar geleden werden zij als bleke idealisten gezien en nu is het juist normaal dat de gezonde Nederlander bij EkoPlaza shopt."

Erik ziet de verbinding van klanten met EkoPlaza en steeds meer toenemen. "Dit bleek onder meer toen EkoPlaza onlangs ten onrechte een lage beoordeling kreeg in een onderzoek van Rank a Brand. Daar kregen we veel reacties op, onze klanten knokken echt voor hun merk. Dit geeft aan dat EkoPlaza inmiddels het natuurvoedingswinkeltje ontstegen is. Rank a Brand heeft dit nu rechtgezet en wij hebben ons MVO-rapport op de website gezet. Transparantie wordt ook binnen de bio-branche steeds belangrijker. Het is echt een nieuw fenomeen dat klanten kijken of we op een goede manier te werk gaan."



De algemeen directeur benadrukt dat het hele bedrijf geniet van het huidige succes. "De EkoPlaza-academie is nu ook officieel gestart en daarin merken we dat de winkeliers en medewerkers enorm trots zijn op wat er gebeurt."

Volgens Erik realiseert Udea een significant betere omzetgroei dan de rest van de markt, met een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van bijna 10%. "Dit bewijst voor mij de kracht van onze formule en we horen dat tevens terug van onze leveranciers. We zien dit ook aan onze klantengroei. En als deze nieuwe klanten volgend jaar helemaal gewend zijn, zullen ze ook meer gaan besteden." Udea heeft de afgelopen jaren volop geĆÆnvesteerd in het prijsconcurrerender maken van haar assortiment en ook daar profiteert EkoPlaza van. "Deze lijn zetten we steeds gestructureerder door. En het onlangs verkregen EKO-keurmerk verplicht ons nog meer tot het maken van keuzes in het assortiment. Veel producten die niet biologisch zijn gaan eruit. Ik ben ook trots op onze ondernemers die mee gaan in deze ontwikkeling en daarmee de juiste ambitie tonen."

Op de vraag of hij niet bang is om met deze commerciƫle aanpak de doorgewinterde bio-ondernemers voor het hoofd te stoten antwoordt hij: "Ik ervaar dat deze zogenaamde 'oude garde' deze ontwikkeling juist heel mooi vindt. Onlangs zei iemand nog tegen mij dat dit is waar zij heen wilden met de bio-branche. Zij hebben vanaf het eerste uur voor biologisch geknokt en zijn blij met de vooruitgang die nu merkbaar is."

Voor meer informatie:

Erik Does
Udea
Doornhoek 4040
5465 TD Veghel
0413 256700
Erikdoes@udea.nl
www.ekoplaza.nl
www.udea.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven