Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Top 10 wintergroenten

Vroeger at men in deze tijd van het jaar alleen wintergroente. Tegenwoordig wordt veel groente in kassen verbouwd. Wintergroente wordt verbouwd in Nederland, op de volle grond. Groentesoorten, zoals pastinaak, knolselderij en boerenkool kunnen prima groeien bij lage temperatuur. Sterker nog: boerenkool is lekkerder als de vorst eroverheen is geweest. Dat is geen fabel. Er gebeurt namelijk iets in planten als de temperatuur daalt: ze slaan meer suikers op en dat beïnvloedt de smaak. En het mooie is, hoe kouder het wordt, hoe meer suikers worden opgeslagen.

Vitaminebommetjes

Wintergroenten zijn zeer rijk aan vitamines: een portie gekookte spruitjes (200 gram) bevat ruim twee-en-een-half keer zo veel vitamine C als een sinaasappel. Spruitjes zijn dé vitamine-C bommetjes in de winter.

Top 10 wintergroenten

Ook andere wintergroenten zijn rijk aan vitamines. Het Vitamine Informatie Bureau stelde een top 10 samen met wintergroente die goed zijn voor het milieu én rijk zijn aan vitamines en mineralen.

  1. Spruiten - Spruitjes zijn de meest vitaminerijke wintergroente en zijn rijk aan vitamine B6, foliumzuur, vitamine C en kalium.
  2. Boerenkool - Boerenkool bevat bijna alle vitamines en mineralen en is vooral rijk aan (pro)vitamine A, B2, B6, C, foliumzuur en calcium
  3. Winterpostelein - Rijk aan (pro)vitamine A, foliumzuur, kalium, calcium, ijzer en magnesium
  4. Groene kool - Groene kool bevat relatief veel vitamine B1, B2, foliumzuur en vitamine C
  5. Knolselderij - Knolselderij bevat relatief veel vitamine B6, foliumzuur, ijzer en kalium
  6. Koolraap - Koolraap bevat met name vitamine C en calcium
  7. Pastinaak - Pastinaak bevat vitamine B1, B3, magnesium
  8. Prei - Bevat met name vitamine B6 en foliumzuur
  9. Zuurkool - Bevat vitamine B6, vitamine C en calcium
  10. Winterwortel - Wortelen zijn met name zeer rijk aan (pro)vitamine A

Bron: Vers voor u 
Publicatiedatum: