"Het is positief dat Europese fabrikanten de normen voor 2015 met gemak lijken te halen", aldus Ivo Stumpe van Milieudefensie. Hij is echter ook kritisch. Er is veel verzet vanuit de auto-industrie om echt te vernieuwen. Slappe normen zijn nog te halen zonder echte innovaties – maar ambitieuzere normen dwingen ook echt om te vernieuwen en extra zuinige modellen op de markt te brengen.
"Een fors deel van de huidige winst is slechts winst op papier. In de praktijk blijken auto’s altijd meer te verbruiken dan in de test. Daar heeft niemand wat aan, het milieu niet en de consument ook niet."
Stumpe: "We zien wel dat de Europese eisen aan fabrikanten werken. Nu is het nog zaak goed te testen en de fabrikanten niet teveel 'af te laten dingen' op de broodnodige vermindering van CO2-uitstoot." Volgens Milieudefensie laat de goede prestatie op korte termijn zien dat de lat best wat hoger kan.
Hoe schoon zijn de huidige Europese auto's nou eigenlijk? Bekijk het rapport van Transport & Environment.
Luchtkwaliteit
Verscherping van uitstootnormen voor auto's en ander wegverkeer zijn een belangrijke stap om de luchtkwaliteit te verbeteren.Milieudefensie wil samen met burgers het probleem van ongezonde lucht in kaart brengen om zo bij gemeenten te kunnen aandringen op gerichte maatregelen. Daarbij valt te denken aan het laten gelden van milieuzones voor vervuilend personenverkeer, het stimuleren van gebruik van fiets en openbaar vervoer en inzetten op lagere snelheden en een betere doorstroming.