Bedrijfsreputatie belangrijke factor om maatschappelijk verantwoord te ondernemen

Bijna 40 procent van de bedrijven vindt winstgevendheid een doorslaggevende factor om duurzaam te ondernemen. Bedrijfsreputatie blijft de voornaamste reden. Dat blijkt uit een rapport van bedrijfsvoering- en investeringsspecialist Adam Friedman Associates (AFA). Van de senior executives van bedrijven in de Fortune 1000, een lijst van de 1000 grootste Amerikaanse bedrijven, vindt 88 procent bedrijfsreputatie een factor om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Winstgevendheid doorslaggevende factor

Maar ook winstgevendheid is een doorslaggevende factor om duurzaam te ondernemen. Na andere factoren zoals de concurrentiepositie en sociaal bewustzijn, vindt bijna 40 procent van de ondervraagden de winstgevendheid van duurzaam ondernemen een motiverende factor.

Aan de hand van de resultaten concludeert AFA dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen zien als een manier om zich te onderscheiden in de markt. Ook evalueren bedrijven tegenwoordig de relatie tussen winst en mvo bij de ontwikkeling van hun bedrijfsstrategieën.

Top-down bedrijfsvoering

Meer dan 85 procent van de respondenten zegt dat mvo een zeer belangrijke rol speelt in de missie van hun bedrijven. Dat duurzaam ondernemen vooral van bovenaf moet komen wordt in dit onderzoek wederom bevestigd. Het initiatief moet van de CEO's komen, meent 86 procent van de ondervraagde senior executives. Maar de mening van medewerkers is niet onbelangrijk. Meer dan 75 procent van de respondenten zegt dat ook de mening van medewerkers telt.

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven