Supermarkten spelen in op de groeiende vraag naar biologische producten. Gemiddeld liggen er nu 141 producten in het schap, een toename met 22 procent ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit de Ekotellingen die gisteren bekend zijn gemaakt (zie www.ekotellingen.nl). PLUS is winnaar van de tellingen met gemiddeld 365 biologische producten in het schap. Bij PLUS kun je als bio-consument dus elke dag iets nieuws proberen. Biologische speciaalzaken, zoals de EkoPlaza's en de Natuurwinkels, zijn overigens niet meegenomen in de tellingen. Het assortiment is daar nog vele malen groter.
De halfjaarcijfers van de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 lieten onlangs een forse omzetgroei zien in het duurzame, faire en diervriendelijke segment van 23,4%. Van al het 'duurzame voedsel' is bijna de helft gecertificeerd biologisch. Bavo van den Idsert, directeur Bionext: "Kennelijk maakt biologisch veel verwachtingen waar van al die mensen die op zoek zijn naar lekker, diervriendelijk, duurzaam en gezond voedsel. Dat is een enorm compliment voor de biologische boeren en de bereiders die zich elke dag in zetten voor een smakelijk en puur product."
In de komende jaren wil de biologische sector de verwachtingen van de consument nog beter inlossen, door extra duurzaamheidsinspanningen te doen bovenop de Europese regelgeving voor biologische voeding en landbouw. Hierbij valt te denken aan het verder terugdringen van het energie- en watergebruik, afbreekbare verpakkingen, logistiek en sociale aspecten.
Bron: Bionext
Abonneren
Vacatures
Bavo van den Idsert reageert op resultaten Ekotellingen:
"Kennelijk maakt biologisch veel verwachtingen waar"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"
- 2023-08-28 'Zie dat je supermarkt maar eens doen'
- 2023-08-24 Picnic opent grootste hub in Nederland
- 2023-08-23 Picnic wil de helft van de Duitse bevolking bereiken