Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Klant kiest in crisis vaker voor gezond'

Samen met de Persgroep Nederland (uitgever van onder andere Volkskrant, AD, Trouw en het Parool) heeft Newcom grootschalig onderzoek verricht naar het winkelgedrag in crisistijd. Wat zijn we anders gaan doen? Waarop bezuinigingen we wel en niet? Wat zijn 'crisisbestendige' merken? En hoe willen we informatie tot ons krijgen? Het onderzoek is online uitgevoerd in mei en juni 2012 onder een representatieve groep van 1.850 consumenten.

Financiële situatie verslechterd en gedrag veranderd

Ruim 3 miljoen huishoudens in Nederland hebben in 2012 minder te besteden dan in 2009. Zo'n 1.5 miljoen huishoudens hebben méér te besteden. De redenen waarom huishoudens minder te besteden hebben variëren. Ruim de helft geeft aan dat het komt door hogere vaste lasten. De economische crisis in het algemeen is voor 4 op de 10 een belangrijke reden. Een kwart geeft aan minder inkomen te verwerven. Het gaat dan om relatief meer ondernemers, freelancers, gepensioneerden en werklozen. Opvallend is dat het vooral gaat om de categorie van 35 jaar en ouder.

Ook in crisistijd oog voor gezonde producten

De groep die minder te besteden heeft let extra op producten die in de aanbieding zijn, koopt meer huismerken dan voorheen en schenkt meer aandacht aan supermarktadvertenties in kranten. Ze gaan ook minder uit eten, werken meer met boodschappenlijstjes en kant-en-klaar maaltijden worden minder gekocht. Ook bij de groep die meer te besteden heeft is het opvallend dat ze meer producten kopen die in de aanbieding zijn. Deze groep is ook bewuster geworden. Kant-en-klaar maaltijden worden eveneens minder gekocht, producten bij een avondwinkel of gemakswinkel, zoals AH-to-go, slaan ze vaker over. Dat geldt ook voor snacks en zoetwaren. Wel staat deze groep meer open om nieuwe producten en varianten uit te proberen en ook gezonde, biologische producten staan meer op het lijstje. Meer oog voor gezonde producten lijkt ook in crisistijd een trend.

Budget licht gestegen, huismerken meer gekocht

Hoewel we over de hele linie een bewustere consument zien, heeft dit geen invloed gehad op het boodschappenbudget 'an sich'. Dat is namelijk (heel) licht toegenomen. Wel zien we dat de huismerken aan populariteit winnen. Het gaat dan vooral om huismerken die de voorraadkast (in plaats van de koelkast) opvullen. Te denken valt aan schoonmaak- en wasmiddelen, frisdrank, broodbeleg, toiletpapier, et cetera. De huismerken zijn zelf nog weinig onderscheidend en maar voor gemiddeld 10 procent van de consumenten een reden om terug te komen.

Top 25 crisisbestendige merken

We hebben gevraagd welke merken men nooit zal vervangen door huismerken. We zien daar sterke posities voor Nederlandse, bijna nostalgische merken voor koffie, bier en pindakaas. Hier zien we eveneens een opvallend sterke positie van het biologische merk.

Bron: Newcom
Publicatiedatum: