Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Op zoek naar de 'Beste appel van Nederland'

Sinds Eva er Adam mee verleidde in het paradijs, hoort de appel bij de mens. Hij houdt wellicht de dokter buiten de deur, maar is de doorsnee appel ook lekker? Eten we over enkele jaren nog steeds Elstar en Jonagold of veroveren nieuwe rassen als Rubens, Pink Lady, Kanzi, Wellant of Santana onze fruitmanden? Komen de oude rassen weer terug? Hoe zit het met de duurzame innovaties in appelland? Op 1 november kiezen Urgenda en Foodlog, met een smaakpanel onder leiding van journalist Felix Wilbrink (Telegraaf), de 'beste appel van Nederland'.

Urgenda en Foodlog organiseren deze wedstrijd om duidelijk te maken dat Nederland bergen appelen produceert,waaronder een stel die er echt bovenuit steken. We moeten ervoor zorgen dat die in Nederland geteeld kunnen blijven worden, want de appelteelt in ons land wordt economisch steeds minder rendabel. Vanuit het platform NieuwVers organiseren we, steeds per productcategorie, een serie wedstrijden om de aandacht van het publiek te vestigen op lekkerder en beter eten.

Appeltelers die zich onderscheiden op smaak en ras, zuinig zijn met chemische gewasbeschermingsmiddelen, water en energie of op andere manieren het landschap, milieu of de biodiversiteit sparen, nodigen we van harte uit om mee te doen. In een open gesprek op www.foodlog.nl kiezen we, in samenspraak met een vakjury, vervolgens de finalisten. Live op TV laten we de opvallendste vernieuwers op 1 november proeven aan een breed publiek. De winnaar, goed én lekker dus, mag zich met recht 'de beste appel van Nederland noemen'.


Een paar feiten

Verspreid over 19.200 hectare telt Nederland zo'n 27 miljoen appelbomen. Ze leveren 300 à 400 miljoen kilo appelen per jaar op, ruim veertig procent van de totale Nederlandse fruitproductie. Per huishouden in Nederland kopen we jaarlijks 22 kilo appelen, vooral Elstar (9,3 kilo) en Jonagold (4,4 kilo). Importappelen eten we vooral in de periode april tot juli, als de voorraad in onze koelingen afneemt of de kwaliteit ervan terugloopt. Maar vreemd genoeg zijn appelen uit Chili en Nieuw-Zeeland ook in ons eigen appelseizoen te verkrijgen. Daarginder worden ze namelijk vaak goedkoper geproduceerd.

In de appelsector is vaak sprake van overaanbod, zeker in de oogstperiode. Ook heeft de sector te maken met concurrentie uit het buitenland dat goedkoper kan produceren. Telers oogsten daarom soms vroeg, ten koste van smaak en houdbaarheid, om de bulk voor te zijn en een hogere prijs te beuren. Anderen verkopen hun appelen als ze al lang over de piek van hun kwaliteit zijn, om de restanten maar kwijt te raken. Veel telers proberen de kosten per kilo appelen zoveel mogelijk terug te brengen. Soms met slimme technologische innovaties, zoals opslagmethodes met minder derving als resultaat of door eigen energiewinning via zonnepanelen of groenafval van het bedrijf. Daarnaast zijn er telers die nieuwe rassen telen met een betere resistentie tegen ziektes en schimmel. Dat bespaart niet alleen kosten, maar komt ook tegemoet aan de vraag naar gifvrij fruit en een gezondere en mooiere leefomgeving. Een groeiende stroom telers kiest voor zogenaamde clubrassen met een onderscheidende smaak en afspraken waarmee de kwaliteit van deze 'merkappelen' in stand wordt gehouden. Volgens velen hebben smaakvolle en goed resistente clubrassen de toekomst.

Oproep

Wie zijn over de gehele linie de echte innovatoren? Welke telers lopen vóór op de rest en waarin onderscheiden zij zich precies van anderen? Kortom, met welke appelen kunnen we in Nederland voor de dag komen? Meld het ons per mail aan dorine.ruter@urgenda.nl en discussieer mee op Foodlog over de grootste innovaties of problemen in appelland.
Publicatiedatum: