Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Alex van Hootegem: "Willen ook de teelt naar een hoger niveau brengen"

De Bieper toont veelzijdigheid van de bio-aardappel

Tholen - Tijdens de open dag van De Grote Verleiding in Kruiningen is afgelopen zaterdag 29 september het concept 'De Bieper' gelanceerd. Alex van Hootegem van De Grote Verleiding geeft toelichting: "Met dit concept willen we de veelzijdigheid van de aardappel promoten en de tegelijkertijd de teelt naar een hoger niveau brengen. De aardappel is er in vele vormen, kleuren en smaken. Nu wordt deze groente vaak alleen ingedeeld in de standaard-categorieën vastkokend, bloemig en fritesaardappel. Dat is erg jammer, er is namelijk een veel rijker pallet aan smaken, kleuren en vormen beschikbaar."



Er is nu een start gemaakt met een paar aardappelvariëteiten die qua smaak, kleur en vorm onderscheidend zijn. "We pakken het stap voor stap aan, zo gaan we nu voorzichtig de supermarkten en horeca benaderen."

Hij geeft aan dat deze onbekende rassen vaak niet aanslaan bij de inkopers van handelshuizen en de verkopers in de supermarkten. "Dit soort rassen worden niet snel in het assortiment opgenomen. Dat is jammer. Wij willen de aardappel op eenzelfde manier op de markt zetten als wijn. In de supermarkt zijn complete schappen aan wijnen gewijd. Dit terwijl de verschillen soms miniem zijn. De omschrijving maakt er vaak toch iets bijzonders van. Daar willen we naartoe met de aardappelen. Er moet uiteindelijk op verjaardagen over de aardappelen gepraat worden, zoals er nu over wijn gesproken wordt."



Alex heeft het concept samen met bio-teler Niek Vos geïnitieerd. Niek is het afgelopen weekend uitgeroepen tot Held van de Smaak. Hij is onder meer bekend van het nieuwe aardappelras de Bionica, inmiddels op de markt onder de naam 'Niek's Witte'. Deze witte aardappel is resistent tegen de schimmelziekte Phytophtra.

De zoektocht naar andere goede rassen maakt deel uit van 'De Bieper'. We hebben Niek dan ook niet voor niets bij De Bieper betrokken. Belangrijk is dat we met dit concept willen zoeken en toewerken naar sterke rassen, waarmee we een goede opbrengst en kwaliteit van bio-aardappelen kunnen garanderen."


Regionale bio-groenten uitgestald tijdens de open dag van De Grote Verleiding.

De twee telers zullen zelf het grootste deel van het De Bieper-aanbod telen. Alex merkt op zijn eigen bedrijf ook dat de bio-aardappelen waar nu veel vraag naar is vaak best zwak zijn. "Dit is te merken aan de grote opbrengstverschillen. Mijn hoogste opbrengst was 40 ton, de laagste opbrengst 7,5 ton." Hij geeft aan dat het elk jaar weer stoeien is en dat de opbrengstverschillen ook terug te zien zijn in de prijzen. "In tijden van overschot zakt de prijs te diep en wanneer er weinig aardappelen beschikbaar zijn worden ze juist tegen een te hoge prijs aangeboden."

Voor meer informatie:

Alex van Hootegem, De Grote Verleiding, 0113 32002, www.debieper.nl