Coop presenteert zich graag als wereldkampioen duurzaamheid. En inderdaad zijn de ecologische en sociale prestaties van deze Zwitserse coöperatieve supermarktketen indrukwekkend. DeWereldMorgen.be is op zoek naar het geheim van dit succes. Lees hieronder een gedeelte van het interview met projectmanager duurzaamheid Emma Arvidsson?
Jullie hebben nu bijvoorbeeld Naturaplan en Oekoplan, leg een Belg of een Nederlander eens het verschil uit?
Naturaplan staat voor organische - of biologische – productie. En het Bio Suisse label bovenop staat garant voor een integrale productie, dat de hele boerderij organisch functioneert. In de jaren '80 was Oekoplan was naast Max Havelaar de derde standaard. Het was de algemene standaard voor ecologische producten, later was die enkel van toepassing op non-food, met strikte ecologische normen, ook voor de verpakking en voor watergebruik. Het gaat om FSC gelabelde houtproducten, om schoonmaakproducten, wc papier, verf, veel wat te vinden is in de doe-het-zelf afdeling. Sommige producten zijn zowel Oekoplan als organisch gelabeld, mest bijvoorbeeld.
En dan hebben jullie een eigen Coop fonds om daarbij te helpen?
Dat fonds maakt geen deel uit van onze marketing, het functioneert volledig afzonderlijk. Het budget van 15 miljoen komt van Coop en daarmee is het een belangrijk instrument voor verduurzaming, ook voor bijvoorbeeld onderzoek in de biologische sector. Voorwaarden om initiatieven te financieren is dat ze relevant zijn, innovatief en onbetaalbaar via normale kanalen wegens te lange termijn.
Jullie halen bio-katoen in India en Tanzania, is daar ook samenwerking rond?
Coop werkte heel dat idee en heel die keten uit, en nu profiteert ook ReWe uit Duitsland mee van onze contacten en volumes.
Vormen deze laatste een bedreiging voor jullie?
Ze moeten zich aanpassen aan de Zwitserse markt, meer voedingsproducten, meer biologisch…
Dus ze moeten qua standaarden opschuiven in jullie richting?
Hun melk komt uit Zwitserland, ze bieden veel MSC gelabelde vis, en dat doen ze enkel in Zwitserland, ze voeren campagne met bio wortelen aan dumpingprijs… ze hebben wel geen Bio Suisse label, dat kunnen ze niet krijgen, een voordeel voor ons. Ze namen toch een zeker marktaandeel, Aldi beconcurreert met zijn eigen merken vooral Migros, Lidl met zijn merkproducten is wat meer onze concurrent. Maar mensen kopen nabij en wij hebben het dichtste netwerk waarbij de goede plaatsen al zijn ingenomen… en mensen zijn loyaal. Lidl heeft wat problemen.
Bron: De Wereld Morgen

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Nu moet blijken of de consument zijn boodschappenpatroon gaat aanpassen"
- Nieuwbouw en restyling voor BioBandits
- BOON Foodconcepts overgenomen door combinatie Green Organics B.V. en Jamael Food Group
- De moderne tafel langs de weg
- Presentatie pilot nudgingscampagne - de effecten van nudging op de verkoop van biologische groenten en fruit
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
"Met fonds investeren we bijvoorbeeld in onderzoek in bio-sector"
Projectmanager duurzaamheid Coop licht beleid toe
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten
- 2022-04-20 Biologisch keurmerk laat sterke groei zien over 2021
- 2022-04-15 Carrefour past blockchaintechnologie toe op AGF-producten van het bio-huismerk