Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bereid om 18% meer te betalen daarvoor

Belgen willen meer fairtradeproducten die ook biologisch zijn

De bekendheid van fair trade neemt jaar na jaar toe in België. 90% van de Belgen geeft aan fair trade te kennen, tegenover 79% in 2011. Oxfam en Max Havelaar blijven de referenties. Fair trade heeft een goed imago en behaalt een gemiddelde score van 7,4 op 10.

Desondanks voelen slechts 4 op 10 Belgen zich betrokken. "Als meer fairtradeproducten ook bio zijn, zouden meer consumenten zich misschien aangesproken voelen. Momenteel denkt 22% dat eerlijke producten beter zijn voor de gezondheid. Met een bijkomende bio-certificering kan dit percentage stijgen. Ook het openstellen van eerlijke handel voor Belgische en Europese boeren is een interessante piste", zegt Samuel Poos, coördinator van het Trade for Development Centre. Voor Belgen mag fair trade inderdaad ook openstaan voor Belgische en Europese boeren: slechts 14% is er voorstander van om het uitsluitend voor te behouden voor arme producenten uit het Zuiden.

Belgen blijven bij de fairtradeklassiekers en zijn bereid een beetje meer te betalen
In totaal 62% van de Belgen heeft in het voorbije jaar (een) fairtradeproduct(en) gekocht. Vlamingen (61%) kopen vaker in gespecialiseerde fairtradewinkels dan Franstaligen (42%), die hun fairtradeproducten vooral in de supermarkt kopen. Bijna iedereen (96%) die fair trade koopt, is er tevreden tot heel tevreden over.

Hoewel het aanbod eerlijke producten steeds groter wordt, houdt de top 3 van de meest verkochte eerlijke producten stand: 61% kocht koffie, 48% fruit en 47% chocolade. Fair trade doet ook zijn intrede in nieuwe sectoren, zoals toerisme. Maar dat is bij de Belgen weinig bekend. Slechts 31% van de Belgen heeft al van eerlijk toerisme gehoord.

Belgen zijn bereid tot gemiddeld 15% meer te betalen voor een fairtradeproduct dan voor hetzelfde product zonder eerlijke certificatie. Voor een product dat zowel bio- als fair trade gecertificeerd is, loopt dit op tot 18%.

Belgen willen garanties en meer info

3 op 4 Belgen vinden eerlijke handel belangrijk voor de ontwikkelingslanden. 78% denkt dat zijn fairtradeaankoop effectief bijdraagt tot het respecteren van de rechten van de producenten in het Zuiden, maar is hier niet zeker van. Voor 84% zou de garantie hierop hen overtuigen om meer fairtradeproducten te kopen.

7 op 10 Belgen voelen zich onvoldoende geïnformeerd over fair trade. Een rol die volgens de bevraagden is weggelegd voor de media, de fairtradeorganisaties en de overheid. Meer dan de helft van de Belgen wil die informatie graag krijgen in de vorm van reportages of documentaires die de voordelen van eerlijke handel voor producenten aantonen. 
Publicatiedatum: