Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ING Weekoverzicht: 42% consumenten wil meerprijs betalen voor bio-producten

Vier op de tien consumenten wil een meerprijs neerleggen voor biologische of lokaal gemaakte producten. De helft van de consumenten is bereid meer te betalen voor fairtrade producten. Een op de vijf wil meer betalen voor groene stroom. Ondanks de koopkrachtdaling van de laatste jaren stijgt de betalingsbereidheid. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 62.100 respondenten per dag.


De meerwaarde van eerlijke handel

De bereidheid van consumenten om meer te betalen is bij fairtrade producten groter dan bij biologische of lokaal gemaakte producten. De helft (49%) van de ondervraagden is bereid voor fairtrade meer te betalen. Voor biologische en lokaal gemaakte producten gaat het om vier op de tien (42% en 38%). Een op de vijf (22%) ondervraagden wil meer betalen voor groene stroom.

Opmars betalingsbereidheid fairtrade en groene stroom

De animo om extra te betalen voor fairtrade producten is gestegen ten opzichte van twee jaar geleden van 44% naar 49% van de ondervraagden. Dat is opvallend in een reeks van jaren waarin de gemiddelde koopkracht is gedaald. Zo bezien lijkt fairtrade niet een luxe waarop als eerste bespaard wordt. Ook de betalingsbereidheid voor groene stroom neemt toe ten opzichte van twee jaar geleden. In 2010 wilde 19% geld bijbetalen voor groene stroom, nu gaat het om 22%.

Meer betalen voor lokaal product

Vier op de tien (38%) ondervraagden is bereid meer te betalen voor lokaal gemaakte producten. De motivatie achter de aanschaf van lokaal product kan zijn om de plaatselijke economie te steunen. Een andere reden kan zijn om de carbon footprint te verkleinen omdat er minder energie voor vervoer nodig is. Toch is het vervoer niet iets om je op blind te staren. Soms wordt het lokaal product met meer fossiele energie geproduceerd dan een buitenlands product.
Publicatiedatum: