Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio wordt steeds meer de standaard volgens Pierre Baltodano

"Interessante beweging in vraag naar bio- en fairtradebananen"

Tholen - Importeur en exporteur Belbana is opgericht in 1991 door Pedro Baltodano. Het bedrijf focust zich voornamelijk op het importeren en leveren van bananen. Pierre Baltodano is van de tweede generatie en vertelt over de groei en ontwikkelingen in de afgelopen jaren. "Geen jaar is hetzelfde in de bananenwereld, de markt is zeer onvoorspelbaar. Al vanaf de start van het bedrijf leveren we de bananen jaarrond en onze belangrijkste importlanden zijn Costa Rica, Ecuador, Peru, Honduras en de Dominicaanse Republiek. Daarnaast bieden we buiten het Europese seizoen, van december tot mei ook ananassen, meloenen en watermeloenen."



Meer vraag naar bio en faitrade

Hij geeft aan dat één van de belangrijkste ontwikkelingen in de bananenmarkt de veranderde vraag van de klanten is. "Een tiental jaren geleden draaide het hoofdzakelijk om conventionele bananen. Stilaan is de interesse van de consument veranderd en de vraag naar biologische en fairtrade-bananen gestegen. Biologisch wordt zelfs steeds meer de standaard. De combinatie bio en fairtrade ga je ook vaker zien. De vraag naar bio was eerder dan fairtrade, dat speelt pas de laatste jaren. Ik verwacht dat deze markten nog veel verder gaan ontwikkelen in de toekomst, en daar spelen wij op in. Qua uiterlijk is er tegenwoordig bijna geen verschil meer tussen biologisch en conventioneel, alleen de prijs van bio ligt wat hoger. De vraag naar biologisch en fairtrade komt nu voornamelijk uit West-Europese landen. In Oost-Europa komt dat nog denk ik."

"De meerderheid van de volumes is momenteel nog steeds conventioneel. We leveren onze bananen onder drie types merken: ons eigen merk Belbana, Tomy en daarnaast, vooral bij supermarkten, private label. Afnemers zijn een mix van groothandelaren, onafhankelijke rijpingscentra en supermarkten. Ook de ananassen en meloenen worden onder Belbana en Tomy verkocht. Onze afzetmarkten bevinden zich in heel Europa."


Pierre Baltodano

Wanneer wordt Black Sigatoka een structureel probleem?

Een ander fenomeen dat impact heeft op de bananenmarkt is de economische crisis. Je merkt dat handelaren voorzichtiger zijn geworden met inkopen. In de teelt is de bananenziekte Black Sigatoka een hot topic. De grootste bedreiging voor de Cavendish-banaan. Het verspreid zich steeds meer in de verschillende gebieden over de hele wereld. Toch zijn alle landen er zich van bewust en is het goed te bestrijden. De vraag is nu: wanneer wordt het echt een structureel probleem? Het is zeker een gevaar. Wij als importeurs merken er vrij weinig van, omdat het goed beheerst wordt. We blijven op de hoogte door de nauwe samenwerking met onze technici en regelmatig de plantages te bezoeken. Toch heeft niet alleen de bananenziekte impact op de productie, ook de verschillende weersomstandigheden zijn van grote invloed."

Op marktgebied ziet Pierre dat een merk bij bananen steeds minder belangrijk wordt. "Een banaan is een banaan, en supers willen steeds minder merken in het schap. Het gaat tegenwoordig meer om de relatie die je hebt met de klant en niet om het merk wat je levert. We kunnen dus niet zeggen dat we last hebben van de 'groten' in de bananenwereld. De supermarkten die eigen merken voeren winnen steeds meer aandeel."



Grotere locatie

Belbana bestaat al meer dan 20 jaar en heeft daarom begin dit jaar een nieuwe logo geïntroduceerd. "Deze heeft een nieuwe frisse uitstraling en past meer bij het imago van het bedrijf", vertelt Pierre enthousiast. Hij geeft aan de toekomst positief in te zien. "De bananenmarkt is interessant maar daarentegen niet makkelijk. Hopelijk wordt de economische situatie sneller beter. We verwachten op termijn een nieuwe grotere locatie te vinden. Mogelijk gaan we ons dan ook richten op bio en fairtrade bij onze andere producten. Belbana is sinds kort in Costa Rica bezig met een nieuw project. We willen verder geïntegreerd raken in de keten en hebben daar onze eigen plantage opgezet. Dit najaar verwachten we de eerste oogst."

Voor meer informatie:
Pierre Baltodano
Belbana nv
Ambachtstraat 4
8370 Blankenberge - België
Tel: +32 50 374 100
Fax: +32 50 374 151
www.belbana.com

Auteur: Gertrude Snoei