Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tot doel om minder voedsel te verspillen

FOOD Battle als proef van start

Zaterdag 8 september is in Lochem de actie Eten gooi je niet weg gestart. Deze actie heeft de vorm van een FOOD Battle, waar klanten op verschillende manieren aan mee kunnen doen. Binnen de FOOD Battle wordt samengewerkt met verschillende supermarkten en heeft tot doel om minder voedsel te verspillen. Wageningen UR Food & Biobased Research en afvalbeheerbedrijven Circulus en Berkel Milieu onderzoeken hiermee de effectiviteit van het FOOD Battle-programma.

Na het startsein door wethouder Tijs de la Court van de gemeente Lochem, verzorgde topkok Eric van Veluwen in de Albert Heijn diverse kookdemonstraties met proeverijen van producten die doorgaans weggegooid worden. Het was voor het publiek een openbaring om te zien en te proeven hoe aantrekkelijk en lekker de gerechten waren terwijl de 'THT' (te houden tot) datum al was bereikt.

Verder kregen de klanten tips hoe zij slim kunnen inkopen, koken en bewaren. Deze tips zijn eveneens te vinden op www.foodbattle.nl. Daar kunnen consumenten zich ook aanmelden om mee te doen, ze kunnen daarbij op drie manieren aan de slag: door deelname aan de FOOD Battle Game, het voedseldagboek of door (in georganiseerd verband) een activiteit te organiseren. Daarnaast plaatsen de supermarkten gedurende de actieperiode een wensboom, waar klanten hun suggesties en wensen kwijt kunnen.

Achtergrond

Met de actie onderzoeken Food & Biobased Research en afvalbeheerbedrijven Circulus en Berkel Milieu de effectiviteit van het FOOD Battle-programma. Dit programma is gericht op bewustwording van de omvang van voedselverspilling, en wil consumenten bovendien tips aanreiken die hen helpen om thuis minder voedsel te verspillen.

Basis voor de 'Battle' was een onderzoek (2011), uitgevoerd door Wageningen UR in samenwerking met BerkelMilieu en Circulus, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (dit valt binnen het Landelijk Afvalbeheerplan 2009 - 2021 dat de hele materiaalketen wil verduurzamen).

Daaruit kwam het onderzoeksrapport 'Reductie milieudruk voedsel met nadruk op voedselverspilling door huishoudens' voort. Uit dit onderzoek blijkt dat we 12% van ons eten voor de afvalemmer kopen. Twee derde daarvan (8%) is vermijdbaar. Per huishouden bedraagt dat bijna 100 kg per jaar, per persoon is dat gemiddeld 40 kilogram per jaar. Omgerekend in euro's gooit een huishouden ruim 300 euro per jaar weg. Landelijk betekent dit 2,2 miljard euro. Uit de sorteerproef - gehouden in de gemeenten Apeldoorn, Brummen en Laren - bleek dat brood (gebak, koek), zuivel, aardappelen, groenten en fruit het vaakst werden weggegooid. Cijfers die op afstand worden gevolgd door vlees, vis en vleeswaren, rijst en pasta, sauzen, oliƫn en vetten, kaas, snoep en snacks.

Oorzaken voedselverspilling

Het onderzoek bevat ook een inventarisatie van oorzaken voor voedselverspilling. De consument koopt teveel eten, koopt het te lang van te voren, kookt gemakkelijk teveel, bewaart het niet goed of te lang.

Ook gezinssamenstelling speelt een rol: gezinnen met kinderen gooien relatief meer weg. Belangrijk onderzoeksresultaat is verder dat veel eten niet in de groene, maar in de grijze afvalcontainer verdwijnt. Het zou enorm helpen wanneer de consument op maat leert kopen en koken, voedsel beter leert bewaren, restjes beter leert verwerken. En als er al iets weggegooid moet worden, dat in de juiste container doet. De FOOD Battle wil daaraan een bijdrage leveren. Hoewel de FOOD Battle lokaal start, worden er door monitoring van Food & Biobased Research veel praktische inzichten opgedaan. Het is de ambitie om met deze kennis een landelijke uitrol van de battle te realiseren, om zo grootschalige voedselverspilling te reduceren. De website foodbattle.nl zorgt ervoor dat de informatie nu al voor iedereen toegankelijk is en ook de FOOD Battle Game kan landelijk worden gespeeld.

Initiatief

De FOOD Battle is een initiatief van Food & Biobased Research en Circulus en Berkel Milieu, en wordt uitgevoerd in samenwerking met Albert Heijn in Lochem en Apeldoorn, de C1000 en Coop in Apeldoorn en de Jumbo in Brummen. Het initiatief wordt gesteund door Provincie Gelderland, AgentschapNL, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, en de Rabobank. Het Voedingscentrum en Milieu Centraal stellen voorlichtingsmateriaal beschikbaar.
Publicatiedatum: