In juli kwam de Belgische convenience- en lunchformule EXKi naar Nederland met een eerste vestiging aan het Plein in Den Haag. Inmiddels heeft de zaak, die focust op natuurlijke, gezonde en ter plekke vers bereide producten gemiddeld 1750 klanten per week en ligt de omzet 50 procent hoger dan tijdens de openingsmaanden. Vehmeijer: "Er zit een enorm stijgende lijn in. De zakelijke markt weet ons inmiddels goed te vinden in de vorm van kantoormedewerkers die een alternatief zoeken voor de dagelijkse bedrijfskantine. Omdat het zelfbediening is, kun je hier binnen een halfuur een complete lunch eten. Daar zijn we sterk in."
Wennen
Verder spreekt EXKi de hoogopgeleide en bewuste consument aan en profiteert de formule van het feit dat mensen vaker uit de traditionele horeca wegblijven en steeds meer kiezen voor convenience. Wel moeten deze klanten vaak nog wennen aan de zelfbediening.Te exotisch
EXKi, dat momenteel in België (69 vestigingen) en Frankrijk expandeert, heeft in Nederland kleine aanpassingen moeten doen aan het assortiment. Vehmeijer: "Voor sommige klanten was ons assortiment misschien iets te 'exotisch'. Daarom hebben we onze kaart hier en daar aangepast aan de wensen van de Nederlandse consument. Alles is hier ter plekke vers bereid. Er wordt niets ingevroren." Vehmeijer en Van Haaften zoeken naar meer geschikte locaties, maar varen hierbij een bewuste koers. "Nu wij weten waar onze kracht ligt, oriënteren wij ons op plekken waar onze hoofddoelgroepen breed vertegenwoordigd zijn."Bron: Out.of.Home Shops