"Consument kan bij elke aankoop een verschil maken"

O My Bag: fairtrade tassen van eco-leer

In een anti-kraakpand hangt Dirty Harry tussen Sleazy Jane en Betsy Petit aan de muur. Het is geen filmposter van de actieheld uit de jaren zeventig. Het zijn de duurzame, leren tassen van ontwerpster Paulien Wesselink.

"Ik heb bewust gekozen voor leuke, grappige namen voor mijn tassen", zegt de eigenares van O My Bag. "Mijn tassen hebben weliswaar een serieuze, duurzame boodschap, maar dat betekent niet dat alles zwaar moet zijn. Op deze manier houden we toch de humor erin."

Dromen over Dirty Harry

Al tijdens haar studententijd droomde Paulien van het ondernemerschap. Ze wist ook precies waarmee ze de wereld wilde veroveren: een lijn van stoere, functionele, leren tassen. Nachtenlang zat ze met een vriendin te fantaseren over het logo, hoe hun ideale tas eruit zou zien en hoe groot hun kantoor zou zijn.

In april 2010 besloot ze af te reizen naar Indonesiƫ en India om te onderzoeken of ze haar droom kon verwezenlijken. Intussen is haar eerste collectie te verkrijgen bij verschillende winkels in binnen- en buitenland en via haar website.


Social Entrepreneur

Bovenaan het LinkedIn-profiel van Paulien prijkt de titel 'Social Entrepreneur'. Het 'Social' staat er niet toevallig. Mens noch milieu mogen te leiden hebben onder het productieproces. "Fairtrade en ecologisch zijn voor mij belangrijke uitgangspunten. Mijn tassen helpen de wereld een klein beetje beter te maken." Na een lange zoektocht stuitte ze in India de juiste mensen.

De ideale leerlooier vond ze in Patrick Lee, die huiden op ecologisch verantwoorde wijze bewerkt. Zijn eco-leer is vervaardigd zonder gebruik te maken van schadelijke chemicaliƫn. Lee werkt volgens een nieuwe standaard waarbij wordt gelet op water- en energiegebruik, arbeidsvoorwaarden en veiligheid. Hij maakt gebruik van de huid van lokale koeien die zijn gestorven aan ziekte of van ouderdom. Maar eco alleen is niet genoeg, Paulien laat haar tassen maken bij EMA, een fairtrade organisatie met een lange traditie en goede reputatie.

Verantwoordelijkheid van de consument

Volgens Paulien hebben consumenten macht en verantwoordelijkheid. "Bij elke simpele aankoop kan de consument een klein beetje het verschil maken", aldus Paulien. "En ik denk echt dat de consument de sleutel tot verandering in handen heeft. Mijn tassen zijn misschien iets duurder dan andere, maar daarvoor krijg je wel een fairtrade tas gemaakt van eco-leer. De consument betaalt voor mijn tassen de echte prijs."

Paulien vind het belangrijk om transparant te zijn. Bij elke tas zit dan ook een klein boekje met alle informatie over het productieproces van de gekochte tas. Op deze subtiele manier komt de klant in contact met de duurzame principes die ze zelf zo hoog acht.

Klik hier
om naar de webshop te gaan.

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven