Op zoek naar de 'Beste paprika van Nederland'

Who's afraid of red, yellow and green? De Hollandse paprika is niet meer weg te denken uit de keuken of het winkelschap. In stoplichtverpakking of los, als punt of blokvormig. Maar hoe innovatief zijn de Nederlandse paprikatelers? Eten we vooral bulk of zijn er ook rassen die zich echt onderscheiden op smaak? Waar blijven de witte, de paarse, de zwarte of de kronkelige exemplaren? De komende weken gaan Foodlog en Urgenda op zoek naar de pareltjes uit de glastuinbouw. De resultaten laten we op 13 september keuren door een professionele jury met Felix Wilbrink (Telegraaf), Jonathan Karpathios (restaurant Vork & Mes) en chefkok Berdien Siere (Kleur op je bord).

Een paar cijfers. Van de bijna 5.000 hectare glasgroenten in ons land, is op dit moment zo'n 1.360 hectare in gebruik voor de teelt van paprika’s door ongeveer 1.300 bedrijven. We telen hier in totaal zo'n 320 miljoen kilo (ongeveer 1600 miljoen paprika's), waarvan een fiks deel - ongeveer 40% - in Duitsland belandt. Zelf eten we ongeveer zo'n 15 paprika's per huishouden per jaar - het merendeel daarvan komt uit Spanje.

De teelt kent moeilijke tijden. Een grote productie en als gevolg hiervan een lage prijs per kilo zijn hier debet aan. En dan hebben we het nog niet gehad over de desastreuze gevolgen van de EHEC-crisis. Veel tuinders staken hun energie de laatste jaren vooral in het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en niet in het innoveren op smaak, raskeuze, teeltwijze of energiegebruik.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel in tuindersland. Nieuwe teeltwijzen als Pura Natura, naast het vertrouwde biologisch, Milieukeur of sector-keurmerken als GLOBALGAP, kleuren de horizon zacht oranje of rood. Telen in gesloten kringlopen, met slechts natuurlijke bestrijdingsmiddelen, op kokos in plaats van het bekende steenwol, waterbesparend. Of opvang van zonne-energie, stoken op houtskool of plannen om een diepe aardwarmtebron te slaan. Het gebeurt allemaal. Deze initiatieven zijn echter nauwelijks bekend bij het grote publiek. En, als mensen het niet kennen, gaan ze er zeker niet naar vragen.

Koplopers

De komende weken gaan Urgenda en Foodlog daar verandering in brengen. De organisaties gaan op zoek naar de innovatoren. Wie zijn de koplopers en waarin onderscheiden ze zich precies? En wat maakt hun paprika bijzonder?

U kunt uw suggesties voor kanshebbers melden bij dorine.ruter@urgenda.nl. Op deze pagina wordt samen bepaald wat op dit moment 'top of the bill' is. Discussieer mee!

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven