Uitkomst nieuwe studie van IMD en EPFL:
"Eco-labels 'overweldigend' voor bedrijven en consumenten"
De onderzoekers suggereren dat het proces te hevig versnipperd is geraakt, en dit gaat ten koste van de geloofwaardigheid en het begrip van de consument. Onderzoekers van IMD en EPFL hebben meer dan 1.000 managers over de hele wereld ondervraagd over hun houding ten opzichte van eco-labels. "Niet alleen consumenten raken verward, het selecteren van een eco-label is uitgegroeid tot een zeer complexe beslissing voor bedrijven", licht IMD-professor Ralf Seifert toe.
"De trend van fragmentatie, dat erger wordt gemaakt door een gebrek aan consensus over de criteria, veroorzaakt duidelijk steeds meer verzet en frustratie. De verschillende uitdagingen moeten dringend worden aangepakt."
De ondervraagde bedrijven, waaronder Nestlé en Hewlett-Packard, gaven aan te kiezen voor eco-labels omdat dit hun merk kan versterken en omdat ze hiermee in kunnen spelen op de groeiende duurzaamheidseisen die de consument aan bedrijven stelt.
De bedrijven hebben ook 'aanzienlijke scepsis' geuit over eco-labels, zeker als het gaat om hun 'duurzame geloofwaardigheid' en de strengheid van de criteria en certificeringsprocedures.
Bron: World News Report