In Europa worden momenteel in totaal meer dan 400 eco-labels gebruikt in 25 productgroepen. De eco-etikettering lijkt daarmee op de rand van het verzadigingspunt te staan. Het blijkt allemaal net zo verwarrend te zijn voor bedrijven als voor consumenten. Hiervoor waarschuwen onderzoekers van het IMD (International Institute for Management Development) en EPFL (Ecole Polytechnique de Lausanne).
De onderzoekers suggereren dat het proces te hevig versnipperd is geraakt, en dit gaat ten koste van de geloofwaardigheid en het begrip van de consument. Onderzoekers van IMD en EPFL hebben meer dan 1.000 managers over de hele wereld ondervraagd over hun houding ten opzichte van eco-labels. "Niet alleen consumenten raken verward, het selecteren van een eco-label is uitgegroeid tot een zeer complexe beslissing voor bedrijven", licht IMD-professor Ralf Seifert toe.
"De trend van fragmentatie, dat erger wordt gemaakt door een gebrek aan consensus over de criteria, veroorzaakt duidelijk steeds meer verzet en frustratie. De verschillende uitdagingen moeten dringend worden aangepakt."
De ondervraagde bedrijven, waaronder Nestlé en Hewlett-Packard, gaven aan te kiezen voor eco-labels omdat dit hun merk kan versterken en omdat ze hiermee in kunnen spelen op de groeiende duurzaamheidseisen die de consument aan bedrijven stelt.
De bedrijven hebben ook 'aanzienlijke scepsis' geuit over eco-labels, zeker als het gaat om hun 'duurzame geloofwaardigheid' en de strengheid van de criteria en certificeringsprocedures.
Bron: World News Report
Abonneren
Vacatures
- Coördinator backoffice
- Accountmanager industrie (internationaal)
- Assistent-Bedrijfsleider met doorgroei tot Operationeel manager
- Junior productspecialist biologische kruiden
- Avonturier / Zelfstandig recruiter
- Accountmanager
- Senior AGF Pricing Specialist
- Sales Support
- Quality Assurance Manager
- Senior / junior inkoper bloemen
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
Uitkomst nieuwe studie van IMD en EPFL:
"Eco-labels 'overweldigend' voor bedrijven en consumenten"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-13 Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- 2022-05-12 Sharefundingplatform Broccoli regelt groeikapitaal voor duurzame ondernemers
- 2022-05-12 Week van de Huisvesting: aandacht voor internationale werknemers
- 2022-05-12 Meer voedselzekerheid dankzij meer milieubescherming
- 2022-05-12 IFOAM Organics Europe viert 20-jarig bestaan
- 2022-05-12 "Op beleidsniveau en in de praktijk worstelen we met dezelfde issues"
- 2022-05-10 Zo werk je veilig in de zon
- 2022-05-02 Europees Parlement debatteert vandaag over actieplan voor biologische landbouw
- 2022-05-02 Organic Initiative vraagt om steun voor de Oekraïense bio-sector
- 2022-04-28 Zweden, Finland, België en Nederland bundelen krachten in promotie biologisch
- 2022-04-28 Europese biologische beweging roept op tot een systematische aanpak van carbon farming
- 2022-04-28 VLAM lanceert campagne 'Bio, dat is sowieso goed gekozen'
- 2022-04-26 Voedselzekerheid en het verdienmodel van de boer gaan hand in hand
- 2022-04-22 Voormalig landbouwminister steunt crowdfunding voor zekere toegang tot grond voor bioteler Jarno
- 2022-04-21 Bio-landbouwareaal steeg in 2021 met 5% naar 76.000 hectare
- 2022-04-21 "Aan de hand van de tool kon ons bedrijf als praktijkcase behandeld worden"
- 2022-04-21 Biologische walnotenleverancier helpt vluchtelingen in Moldavië
- 2022-04-20 Duurzaam koken met Velt
- 2022-04-14 Mijn.skal.nl is weer bereikbaar
- 2022-04-08 Talis Bosma vertrok naar Egypte om kennis te delen