Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Uitkomst nieuwe studie van IMD en EPFL:

"Eco-labels 'overweldigend' voor bedrijven en consumenten"

In Europa worden momenteel in totaal meer dan 400 eco-labels gebruikt in 25 productgroepen. De eco-etikettering lijkt daarmee op de rand van het verzadigingspunt te staan. Het blijkt allemaal net zo verwarrend te zijn voor bedrijven als voor consumenten. Hiervoor waarschuwen onderzoekers van het IMD (International Institute for Management Development) en EPFL (Ecole Polytechnique de Lausanne).

De onderzoekers suggereren dat het proces te hevig versnipperd is geraakt, en dit gaat ten koste van de geloofwaardigheid en het begrip van de consument. Onderzoekers van IMD en EPFL hebben meer dan 1.000 managers over de hele wereld ondervraagd over hun houding ten opzichte van eco-labels. "Niet alleen consumenten raken verward, het selecteren van een eco-label is uitgegroeid tot een zeer complexe beslissing voor bedrijven", licht IMD-professor Ralf Seifert toe.

"De trend van fragmentatie, dat erger wordt gemaakt door een gebrek aan consensus over de criteria, veroorzaakt duidelijk steeds meer verzet en frustratie. De verschillende uitdagingen moeten dringend worden aangepakt."

De ondervraagde bedrijven, waaronder Nestlé en Hewlett-Packard, gaven aan te kiezen voor eco-labels omdat dit hun merk kan versterken en omdat ze hiermee in kunnen spelen op de groeiende duurzaamheidseisen die de consument aan bedrijven stelt.

De bedrijven hebben ook 'aanzienlijke scepsis' geuit over eco-labels, zeker als het gaat om hun 'duurzame geloofwaardigheid' en de strengheid van de criteria en certificeringsprocedures.

Bron: World News Report
Publicatiedatum: