40 jaar Natuur & Milieu:

Groene keuzes zijn aantrekkelijker en trendy geworden

Het maken van groene keuzes is de afgelopen 40 jaar aantrekkelijker geworden, vinden acht van de tien Nederlanders. Tweederde vindt groen doen zelfs trendy. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu dat deze maand zijn veertigste verjaardag viert. De geitenwollensok lijkt hiermee definitief aan de wilgen gehangen. Wel vindt ruim de helft van de Nederlanders groene keuzes (nog steeds) financieel onaantrekkelijk. Hier valt de komende verkiezingen nog veel te winnen.

Nederlanders zien het belang in van een schoon milieu. De overgrote meerderheid (87%) vindt een schoon milieu noodzakelijk voor het voortbestaan van onze samenleving. De meeste zorgen maken de Nederlanders zich over luchtvervuiling (43%) en het verdwijnen van de natuur (eveneens 43%).

De helft van de Nederlanders vindt dat de overheid het meest verantwoordelijk is voor het oplossen van natuur- en milieuproblemen. Het bedrijfsleven en de burger zelf worden door respectievelijk 21% en 18% hiervoor het meest verantwoordelijk geacht.

Maak groene keuze financieel aantrekkelijk

Met het oog op de verkiezingen is het interessant dat een ruime meerderheid (60%) van de Nederlanders het een goed idee vindt om de belasting op milieuvervuiling te verhogen ten gunste van een lagere loon- en winstbelasting. Dat betekent draagvlak voor belastingvergroening en een kans voor politieke partijen die hier serieus werk van willen maken.

Nog iets meer mensen (69%) vinden dat de nieuwe regering de huidige subsidies en belastingvoordelen voor fossiele en milieubelastende industrieën moet afschaffen, een maatregel waar milieuorganisaties al langer voor pleiten. Nederland subsidieert fossiele energie met jaarlijks 5,6 miljard euro (onderzoek Ecofys en CE Delft, 2011)

Zonnepanelen beste kans voor groen gedrag

Nederlanders zijn zich ervan bewust dat zij door hun keuzes en aankopen ook zelf een bijdrage kunnen leveren aan een schonere en duurzame wereld (78%). De beste kans voor groen gedrag zit in zonnepanelen. In vergelijking met andere groene oplossingen, zoals windenergie, elektrisch rijden of duurzamer eten, hebben zonnepanelen de meestepotentielegebruikers: 82% staat hier positief tegenover, 43% zou het zelf willen toepassen en 6% doet het al. De ruimte tussen 'positieve houding' en 'zelf al doen' is hier het grootst. De nieuwe subsidieregeling voor zonnestroom moet een flink deel van deze potentie kunnen verzilveren.

Opvallend is dat energiebesparing als groene oplossing het hoogste scoort bij zowel 'willen' als 'doen' (87% wil het en 60% doet het). De slogan 'Beter voor het milieu én beter voor de portemonnee' (of omgekeerd) lijkt bij de Nederlander goed te landen.

Ahold groenste AEX-genoteerd bedrijf

Van de AEX-genoteerde bedrijven wordt Ahold het meest geassocieerd met milieuvriendelijk ondernemerschap. De top 5 bestaat verder uit Philips, Unilever, Heineken en PostNL.

Jolande Sap van GroenLinks wordt gezien als groenste politicus, gevolgd door Marianne Thieme op 2, Diederik Samsom op 3, Emile Roemer op 4 en Henk Bleker op 5.

De top 5 van groenste BN-ers is Wubbo Ockels, Floortje Dessing, Georgina Verbaan, Midas Dekkers en nog een keer Jolande Sap.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu. Aan het onderzoek deed een representatieve steekproef mee van 1.246 Nederlanders tussen 16 en 70 jaar. Het veldwerk vond plaats van 8 tot en met 14 mei.

Motivaction is een onafhankelijk onderzoeksbureau, lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Klik hier
voor de factsheet van het onderzoek.

Het onderzoek is verricht naar aanleiding van de veertigste verjaardag van Natuur & Milieu.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven