Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologisch stuwt markt duurzame voeding vooruit

De consument kocht in 2011 voor 881 miljoen euro aan biologische voeding. Dat is een stijging van 17,1 procent ten opzichte van 2010 toen de omzet 752 miljoen euro bedroeg. Niet eerder was de groei zo groot.

Alle productgroepen droegen bij aan de groei. Biologische eieren en zuivel waren de grootste groeiers met respectievelijk 30,7 en 25,3 procent extra omzet. Het marktaandeel biologische eieren nadert hiermee de tien procent. Zuivel is de belangrijkste productgroep geworden, gevolgd door AGF (aardappels, groente en fruit).

De supermarkten hebben hun positie als belangrijkste verkoopkanaal versterkt. Hun marktaandeel steeg van 45,3 naar 48,4 procent. De omzet in speciaalzaken groeide gemiddeld met 7,6 procent, maar hun marktaandeel nam door de snellere groei van het supermarktkanaal toch iets af: van 35,3 naar 32,4 procent.

Het aantal boeren dat omschakelde naar biologische teelt groeide in 2011 net zo hard als in 2010: 3,4 procent. Eind 2011 waren er 1.511 biologische boeren en tuinders. De groei is opvallend, want de algemene trend in de landbouw is dat het aantal boeren en het landbouwareaal al jaren daalt. In de biologische teelt steeg het areaal juist: met 2,3 procent tot ruim 55.000 hectare. Overigens is er een discrepantie tussen de groei van de vraag en de groei van het aanbod. Ketenorganisatie Bionext besteedt daarom veel aandacht aan de voorlichting van boeren die overwegen om te schakelen.

De totale consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2011 van 1,3 naar 1,7 miljard euro. Biologische voeding was goed voor bijna de helft van de totale omzet. Onder duurzame voeding wordt voeding verstaan die zich op één of meerdere duurzaamheidsaspecten onderscheidt van wat de wet eist, zoals dierenwelzijn, fair trade of milieuvriendelijkheid.

De groei van duurzaam voedsel was daarmee tien maal zo hoog als de stijging van de totale omzet aan voedsel in Nederland, meldt de Monitor Duurzaam Voedsel van het ministerie van EL&I. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg in 2011 van 3,5 naar 4,5 procent.

Bron: Bionext
Publicatiedatum: