Al jaren kampt de foodsector met teruglopende rendementen. De strategische noodzaak om te komen tot zeer scherpe keuzes is in 2012 voor de foodsector groter dan ooit. Foodbedrijven moeten verder consolideren. De economische crisis dwingt bedrijven meer dan ooit vernieuwend te denken en te handelen. Groei komt dan ook tot stand via structurele productinnovatie en –ontwikkeling, aanpassingen aan het business model, duurzaamheidsdenken, samenwerking en ketenstrategie. Dat zegt ABN AMRO in haar 'Visie op food', een publicatie met trends en ontwikkelingen in de foodsector.
ABN AMRO ziet het meeste perspectief voor structureel herstel voor een aantal specifieke bedrijven. Die kenmerken zich door focus, flexibiliteit - bijvoorbeeld door partnerships aan te gaan -, het snel analyseren en interpreteren van grote hoeveelheden (klanten)data, herkenbaarheid en financiële weerbaarheid. "Er is altijd ruimte om te groeien voor bedrijven met een duidelijke identiteit en internationale potentie, die goed aanvoelen hoe in te spelen op maatschappelijk trends als gezondheid, gemak en duurzaamheid", stelt Niels Dijkman, sector banker Food bij ABN AMRO. "Denk maar aan hoe een tijdje terug merken als Yakult, Red Bull en Innocent ontstonden. Misschien dat in Nederland frisdrankfabrikant Oggu zo'n parel wordt."
"Juist in combinatie met een crisis kan een merk vertrouwen geven", ziet Dijkman. "Een succesvol merk moet voor de klant duidelijk herkenbaar en authentiek zijn, en appelleren aan zijn emotie en voor de afnemer bijdragen aan meer traffic, meer onderscheidend vermogen en marge. Dit kan in gevallen betekenen dat er tussen retailer en merkfabrikant een afspraak wordt gemaakt over een exclusieve lijn, zoals bijvoorbeeld bij Albert Heijn en Amstel Blond is gebeurd. Ondanks de crisis is het niet zo dat consumenten duurdere merken of luxere productcategorieën links laten liggen. De omzet van biologische producten stijgt bijvoorbeeld."
Bron: ABN AMRO
Abonneren
Vacatures
"Misschien dat Oggu zo’n parel wordt."
ABN AMRO: Duidelijke identiteit en internationale potentie geeft ruimte om te groeien
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-25 Zweden biedt mogelijkheden voor Nederlandse bio-leveranciers, maar ook uitdagingen
- 2023-09-18 Too Good To Go voor de vijfde keer verkozen tot meest inspirerende organisatie van Nederland
- 2023-09-12 Quiz over gentech
- 2023-09-07 Praat u ook met werknemers over doorwerken na de AOW?
- 2023-09-05 Re-export afgelopen jaren grootste aanjager Nederlandse exportgroei
- 2023-09-04 ACM: Consumenten hebben recht op duidelijke informatie over duurzaamheid
- 2023-08-30 Belastingdienst van start met inning coronaschuld
- 2023-08-28 Natuur & Milieu waarschuwt voor alarmerend veel bestrijdingsmiddelen in Nederlandse wateren
- 2023-08-25 "Niet verbaasd als inflatie weer zal stijgen"
- 2023-08-25 Groei biolandbouw stagneert: minder geitenhouders en pluimveeboeren
- 2023-08-22 "Onteigeningsdeskundige steeds belangrijker, maar nauwelijks verankerd in de wet"
- 2023-08-22 Hoe kun jij jouw CO2-voetafdruk verkleinen? Check het nu!
- 2023-08-18 Steeds vaker extreme neerslag in Nederland
- 2023-08-17 Nederlandse economie in recessie, maar 'milde recessie is welkom'
- 2023-08-17 Consumptie huishoudens groeit met ruim 1 procent in juni
- 2023-08-16 Spanning op de arbeidsmarkt onveranderd hoog in tweede kwartaal
- 2023-08-11 Minder faillissementen in Nederland in juli
- 2023-08-09 Beleggers en overheid handelen steeds meer in landbouwgrond
- 2023-08-08 Regels voor Oekraïense werknemers uit derde landen veranderen
- 2023-08-07 Amsterdam zoekt teler voor stadslandbouwproject