Al jaren kampt de foodsector met teruglopende rendementen. De strategische noodzaak om te komen tot zeer scherpe keuzes is in 2012 voor de foodsector groter dan ooit. Foodbedrijven moeten verder consolideren. De economische crisis dwingt bedrijven meer dan ooit vernieuwend te denken en te handelen. Groei komt dan ook tot stand via structurele productinnovatie en –ontwikkeling, aanpassingen aan het business model, duurzaamheidsdenken, samenwerking en ketenstrategie. Dat zegt ABN AMRO in haar 'Visie op food', een publicatie met trends en ontwikkelingen in de foodsector.
ABN AMRO ziet het meeste perspectief voor structureel herstel voor een aantal specifieke bedrijven. Die kenmerken zich door focus, flexibiliteit - bijvoorbeeld door partnerships aan te gaan -, het snel analyseren en interpreteren van grote hoeveelheden (klanten)data, herkenbaarheid en financiële weerbaarheid. "Er is altijd ruimte om te groeien voor bedrijven met een duidelijke identiteit en internationale potentie, die goed aanvoelen hoe in te spelen op maatschappelijk trends als gezondheid, gemak en duurzaamheid", stelt Niels Dijkman, sector banker Food bij ABN AMRO. "Denk maar aan hoe een tijdje terug merken als Yakult, Red Bull en Innocent ontstonden. Misschien dat in Nederland frisdrankfabrikant Oggu zo'n parel wordt."
"Juist in combinatie met een crisis kan een merk vertrouwen geven", ziet Dijkman. "Een succesvol merk moet voor de klant duidelijk herkenbaar en authentiek zijn, en appelleren aan zijn emotie en voor de afnemer bijdragen aan meer traffic, meer onderscheidend vermogen en marge. Dit kan in gevallen betekenen dat er tussen retailer en merkfabrikant een afspraak wordt gemaakt over een exclusieve lijn, zoals bijvoorbeeld bij Albert Heijn en Amstel Blond is gebeurd. Ondanks de crisis is het niet zo dat consumenten duurdere merken of luxere productcategorieën links laten liggen. De omzet van biologische producten stijgt bijvoorbeeld."
Bron: ABN AMRO

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Is lupine het gouden boontje van Nederlandse bodem?
- "Totaalassortiment aanbieden is een uitdagende maar ook zeer passende stap"
- Agrifirm start pilots rondom regeneratieve landbouw
- Regering moet onderzoek doen naar nutriënten uit menselijke mest
- De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
"Misschien dat Oggu zo’n parel wordt."
ABN AMRO: Duidelijke identiteit en internationale potentie geeft ruimte om te groeien
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-20 Meer bedrijven ervaren tekorten aan personeel en materialen
- 2022-05-20 Convenant Voedingsmiddelen start opleiding voor lokale mensenrechtencontroleurs
- 2022-05-20 Vlaanderen beloont werknemers met laag loon met bonus
- 2022-05-19 Minister over tekort aan oogstpersoneel: "Voldoende aanbod binnen Nederland en EU"
- 2022-05-19 Minder uitzendkrachten in de landbouw
- 2022-05-19 Familiebedrijven presteren beter door informeel management
- 2022-05-19 Euro nadert qua waarde de dollar
- 2022-05-16 Nieuwe kansen voor door Brexit geraakte bedrijven
- 2022-05-16 CO2-prijs nu nog uitzondering, straks de norm
- 2022-05-13 Compensatie- en steunregelingen Brexit voor biologische ondernemers
- 2022-05-10 Miljoenen voor agro- en foodtechnologie
- 2022-05-09 Nederlandse Arbeidsinspectie: "Keuze voor meer migratie levert in toenemende mate miserabele woonsituaties op"
- 2022-05-09 "Arbeidsmigratie ontslaat werkgevers van plicht om personeel meer te betalen"
- 2022-05-06 Nederlanders willen duurzamer, toch let maar 33% op keurmerken bij aankopen
- 2022-05-05 Steeds meer grote land- en tuinbouwbedrijven in Nederland
- 2022-05-05 Groot aandeel biolandbouw draagt bij aan meer veerkracht in de Oostenrijkse voedingssector
- 2022-05-04 Nederlandse landbouw scoort goed met aanspreekpunt, minder op arbodienstverlening
- 2022-05-04 Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- 2022-05-03 Nieuwe ronde leren en ontwikkelen met budget van 1000 euro
- 2022-05-03 Tegemoetkoming voor extra Brexit-kosten