ABN AMRO: Duidelijke identiteit en internationale potentie geeft ruimte om te groeien
ABN AMRO ziet het meeste perspectief voor structureel herstel voor een aantal specifieke bedrijven. Die kenmerken zich door focus, flexibiliteit - bijvoorbeeld door partnerships aan te gaan -, het snel analyseren en interpreteren van grote hoeveelheden (klanten)data, herkenbaarheid en financiële weerbaarheid. "Er is altijd ruimte om te groeien voor bedrijven met een duidelijke identiteit en internationale potentie, die goed aanvoelen hoe in te spelen op maatschappelijk trends als gezondheid, gemak en duurzaamheid", stelt Niels Dijkman, sector banker Food bij ABN AMRO. "Denk maar aan hoe een tijdje terug merken als Yakult, Red Bull en Innocent ontstonden. Misschien dat in Nederland frisdrankfabrikant Oggu zo'n parel wordt."
"Juist in combinatie met een crisis kan een merk vertrouwen geven", ziet Dijkman. "Een succesvol merk moet voor de klant duidelijk herkenbaar en authentiek zijn, en appelleren aan zijn emotie en voor de afnemer bijdragen aan meer traffic, meer onderscheidend vermogen en marge. Dit kan in gevallen betekenen dat er tussen retailer en merkfabrikant een afspraak wordt gemaakt over een exclusieve lijn, zoals bijvoorbeeld bij Albert Heijn en Amstel Blond is gebeurd. Ondanks de crisis is het niet zo dat consumenten duurdere merken of luxere productcategorieën links laten liggen. De omzet van biologische producten stijgt bijvoorbeeld."
Bron: ABN AMRO