Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Glasgroenteteler Jacob Knipscheer over internationaal duurzaamheidskeurmerk:

"Biologische teelt kan niet aan groeiende vraag voldoen"

Onlangs is al bericht dat Nederlandse glasgroentetelers behoefte hebben aan een internationaal duurzaamheidskeurmerk. Voor de Nederlandse markt is er het certificatieschema Milieukeur voor duurzamere glasgroenten; voor de internationale markt bestaat een dergelijk keurmerk nog niet.

De ambitie van de Nederlandse glasgroentesector om te komen tot een internationaal duurzaamheidskeurmerk krijgt nu gestalte in een meerjarig project. Het project is kortgeleden opgestart met een tweetal FresQ-telers; de hoofdaanvragers Royal Pride Holland BV en Vitensa. In de loop van 2012 wordt het project mogelijk opgeschaald tot tien deelnemers.

Jacob Knipscheer van glastuinbouwbedrijf Royal Pride Holland reageert in het SMK-Nieuws op het project:

"Een sterk internationaal duurzaamheidskeurmerk, daar kunnen we alleen maar vóór zijn", zegt Jacob Knipscheer van glastuinbouwbedrijf Royal Pride Holland. "Dat heeft natuurlijk alles te maken met onze positionering als duurzaam bedrijf. Onze producten zijn gecertificeerd voor Milieukeur Glasgroenten omdat we oog hebben voor natuur, milieu en omgeving. Onze telersvereniging FresQ exporteert onze tomatensoorten naar bijvoorbeeld Duitsland en Engeland, maar daar is het Milieukeur niet bekend terwijl er wel vraag is naar aantoonbaar duurzamer geteelde glasgroenten. Daarom zien wij er alleen maar winst in om certificatie breed neer te zetten en zo de hele sector een stap verder te helpen: want Nederland is koploper als het gaat om duurzamere glasgroenten."

Net zo belangrijk als de internationale positionering is de voedselveiligheid, zo meent Knipscheer. "Met een sterk keurmerk maak je duidelijk dat je als bedrijf er alles aan doet om verantwoord te werken en dat je de processen helemaal op orde hebt. Natuurlijk kun je niet alle risico's uitsluiten, maar je kunt wel zo goed mogelijk werken. Ik denk dat dit een goed moment is voor een internationaal keurmerk: voedselvoorziening en –veiligheid zijn belangrijke thema's en een breed duurzaamheidskeurmerk kan hierop inspringen. Ik heb daar meer verwachtingen van dan bijvoorbeeld een biologische aanpak: met een groeiende wereldbevolking en welvaartniveaus hebben we de komende jaren méér voedsel nodig. Biologische teelt is juist extensiever en kan dus niet aan de groeiende vraag voldoen. Het antwoord is een sterk internationaal milieukeurmerk, voor mens, milieu én omgeving."

Bron: SMK
Publicatiedatum: