India is land van het jaar tijdens de BioFach 2012. Dit project wordt uitgevoerd door Apeda, een Indiase exportpromotie-organisatie. De organisatie van de BioFach sprak met Sanjay Dave, directeur van Agricultural & Processed Food Products Export Development Authority (Apeda).
Hoe is de situatie voor biologische producten op de binnenlandse markt in India?
De binnenlandse markt voor biologische producten in India wordt momenteel geschat op 543 miljoen dollar. Dit volgens een studie van de Morarka Foundation in 201. "In onze schatting, moet dit nog hoger zijn. De Indiase binnenlandse biologische markt groeit constant. Er zijn ongeveer 2000 biologische winkels door het hele land en meer dan vijftien bedrijven in de detailhandel hebben een spectrum van 200 producten. Er zijn op dit moment ook tenminste 1000 verwerkte biologische producten op de Indiase markt."
Volgens Sanjay Dave zijn de Indiase consumenten zeer geïnteresseerd in biologische producten en is de vraag daardoor ook groeiende. "De mensen in India besteden aandacht aan hun gezondheid en zijn zich zeer bewust van de risico's van conventionele producten."
Hij geeft aan dat de Europese markt erg belangrijk is voor de export van Indiase producten. "India is in de vroege jaren negentig gestart met de export van bio-producten naar Europa. In die tijd ging het voornamelijk om thee. Vandaag de dag is dit fors uitgebreid en leveren we aan landen zoals Canada, de VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zwitserland en Korea. Alsmede landen in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Vierenveertig procent van onze producten wordt op dit moment naar de Europese markt geëxporteerd, gevolgd door Canada (22%), de VS (19%) en Azië (13%). Het gaat om meer dan 300 biologische producten in 19 verschillende categorieën."
India concentreert de bio-export op de grootste markten waar de vraag het sterkst is. Dat wil zeggen op de EU-landen, de VS en Canada. "We doen echter ook steeds meer zaken op Aziatische markten, zoals Korea, Japan en Taiwan.
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Als we stoppen met gifgebruik en kunstmest, dan zal er veel goeds gebeuren voor de boeren"
- "Basilicumolie, waar het allemaal mee begon, is nog altijd ons meest populaire product"
- QR-code neemt consument bij de hand in de wereld van specerijen
- PAN Nederland constateert meer bestrijdingsmiddelen in tuinplanten
- Demoveldbijeenkomsten robuuste aardappelrassen: 4, 11 en 20 juli
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Binnenlandse vraag groeiende
Europa belangrijkste exportmarkt voor Indiase bio-producten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-01 2,1 miljoen euro voor versnelde uitrol platform met recepten op maat
- 2022-07-01 Maria Geuze nieuwe directeur Slow Food Youth Network Nederland
- 2022-06-30 Anders Invest Food & Agri fonds participeert in Horizon Natuurvoeding
- 2022-06-30 Dutch Seaweed Group en Seaweed Food Solutions gaan samenwerken
- 2022-06-29 Nieuw laboratorium TLR op Dutch Fresh Port geopend
- 2022-06-24 Bezoekersaantallen Floriade blijven sterk achter
- 2022-06-24 De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- 2022-06-23 Vogelaar Vredehof mag na aanpassingen uitbreidingen
- 2022-06-22 Belgisch vorstenpaar bezoekt BelOrta bij de start hoogseizoen Belgisch zachtfruit
- 2022-06-22 Uit de oude doos: Boerenprotest
- 2022-06-21 Officiële opening Agro Duiveland
- 2022-06-17 Veertigjarig jubileum voor de grootste internationale bio-vereniging Naturland
- 2022-06-17 "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- 2022-06-16 Spack produceert eigen bio-kokosolie in Vietnam
- 2022-06-15 Jürn Sanders is de nieuwe voorzitter van FiBL Europe
- 2022-06-14 Zweeds bio-keurmerk ontwikkelt nieuwe doelstellingen
- 2022-06-13 Zonnepanelen op Odin-DC in Marum
- 2022-06-10 Utrechtse start-up LOOS wil opschalen
- 2022-06-09 Raad van bestuur VLAM herbenoemd
- 2022-06-08 TerraSana introduceert nieuw en herkenbaar design voor ruim 400 producten