Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat is de waarde van een keurmerk?

Stempeltjes, stempeltjes, stempeltjes. Overal zitten stempeltjes op. Biologisch, ecologisch, duurzaam, gegarandeerd, verantwoord, natuurlijk en puur. We zien als consumenten door de stempels het product niet meer. Wat is nou precies de waarde van zo'n stempeltje?

In hun streven producten zo goed mogelijk te presenteren bedenken fabrikanten alle mogelijke aanbevelingen. Product zus is allergievrij en product zo is klimaatneutraal. Om die aanbevelingen kracht bij te zetten krijgen ze in voorkomende gevallen een keurmerk. Met dit logo laat de fabrikant zien dat hij zich aansluit bij de eisen die de leden van zijn bedrijfstak aan hun producten stellen. Bovendien spreken ze vaak gemeenschappelijk af, hoe klachten op een objectieve manier worden afgehandeld. Ook dat kan deel uitmaken van een keurmerk. Dit alles om de klant meer zekerheid te geven over een deugdelijke aankoop of over een betrouwbare dienst die hij afneemt.

Maar sommige fabrikanten gebruiken een (eigen) keurmerk als een verkoopinstrument. Ook worden keurmerken op producten geplakt zonder dat die producten voldoen aan de eisen van het keurmerk. In het woud van keurmerken is niet langer duidelijk, waar elk keurmerk voor staat. Is het een door een bedrijf zelfbedachte kwalificatie (zoals bijvoorbeeld 'puur en eerlijk' van Albert Heijn) of geeft het aan dat een product aan tal van strenge (milieu)eisen voldoet? In het woud van keurmerken is niet duidelijk waar elk keurmerk voor staat.

Consumenten hechten veel waarde aan keurmerken. Uit onderzoek is gebleken dat klanten bij het kopen van een product het daarop afgebeelde keurmerk beschouwen als een garantie voor kwaliteit en zekerheid. Dat is het dus lang niet altijd, al was het alleen maar omdat iedereen in Nederland een keurmerk kan plakken op zijn product.

Bron: IJmuider Courant
Publicatiedatum: