Bio Girl bestrijdt Poison Chick in Food from the Hood
Ingrediënten van Food from the Hood: jongeren tussen de 12 en 16 jaar gaan de biologische boer op om met eigen ogen te zien hoe voedsel bij hun in de buurt, op eerlijke en duurzame wijze wordt verbouwd. Na een smaaktest ('Veel lekkerder') en praktijk ervaring ('Leuk, aardappelen rooien! Dat doen we in Marokko ook'), verbeelden ze hun ideeën in een animatieclip ter promotie van duurzaam eten. De clips zijn gemaakt tijdens Holy animatieworkshops op scholen door heel Nederland. Food from the Hood is een initiatief van Holy Animatie en prikkelt jongeren op creatieve manier na te denken over de herkomst van hun eten. Hoe wordt eten geproduceerd? Welke weg heeft het afgelegd voordat het op je bord ligt? Hoe zit het met smaak, het milieu en de boeren?
Dat roept best wat vragen op. Zo zegt een van de leerlingen tijdens een rondleiding: "Duurzaam betekent zeker dat het duur is?". "Nee", weet een andere leerling: "Duurzaam is dat het van dichtbij komt". En daar gaat het om bij het project 'Food from the Hood': niet alleen dat eten uit de buurt komt, maar ook dat het biologisch verbouwd en van het seizoen is. Al deze ervaringen zijn meegenomen in animatieclips die heel verrassend zijn en vaak ook vol humor zitten. Zo is er bijvoorbeeld een slak te zien die een groep mensen met bio-pompoenen rond de aarde trekt met als leuze: 'langzaam kunnen we samen de wereld veranderen'. En in een andere clip strijdt een Poison Chick versus een Bio Girl. Door de lucht vliegend op oranje wortels, strijden twee sexy meiden voor een duurzamere wereld.
Vier scholen hebben meegedaan aan dit project; het ORS Lek en Linge, Caland College Amsterdam, Sint Joris College Eindhoven en Koningin Wilhelmina College in Culemborg. Alle leerlingen hebben animatieclips gemaakt en de beste daarvan zijn geselecteerd om mee te doen aan de sociale media campagne om duurzaam eten onder de aandacht te brengen. Het doel van deze campagne is de boodschap van de jongeren te verspreiden via sociale media onder zoveel mogelijk mensen. De klas die het beste campagne voert en het meeste aandacht
voor hun animatieclips heeft weten te krijgen wordt ‘Food from the Hood – class of 2011’.
Doe ook mee en steun de jongeren! Hoe? Via de website www.foodfromthehood.nl/campagne. Vind je een animatieclip leuk of interessant, zet deze dan op Facebook, Hyves, Twitter erover, of stuur hem door via e-mail.
Fragmenten uit animatieclips die deelnemen aan de Food from the Hood Campagne.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-28 Gerrit-Jan Roza 45 jaar
- 2023-03-24 Uit de oude doos: Renno van Dijk van Berrico
- 2023-03-24 Na 10 jaar geeft Leen Laenens de fakkel als Velt-voorzitter door aan Paul Ongenaert
- 2023-03-24 ZO Schoon winnaar DS Smith Duurzaamheid Award
- 2023-03-23 ABZ De Samenwerking sluit bewogen jaar naar volle tevredenheid af
- 2023-03-23 Lies Goezinne volgt Marc Estourgie op als Managing Director Benelux van Holland & Barrett
- 2023-03-22 Biologische tuinbouwbedrijven met bijzondere toegevoegde waarde
- 2023-03-17 12,5 jaar Biojournaal - terugblik op de eerste publicatieweek
- 2023-03-17 BD-Totaal bestaat vandaag 30 jaar
- 2023-03-17 Koninklijke Paardekooper Group benoemt nieuwe CEO
- 2023-03-17 Jan Derck van Karnebeek is nieuwe CEO van FrieslandCampina
- 2023-03-16 Nenco Food Group neemt Glutenvrij Reform Le Poole over
- 2023-03-16 Nieuwe bio-winkel, lichte ontmoetingsplek
- 2023-03-15 ACM in jaarverslag: "Markten werken niet vanzelf goed"
- 2023-03-15 BDV kiest Johann Tappeiner als nieuw erebestuurslid
- 2023-03-15 Bas Rüter van Rabobank naar Stichting Landschap Noord-Holland
- 2023-03-15 Oogst haalt ruim 50.000 euro op tijdens tweede succesvolle crowdfunding
- 2023-03-14 Minister Adema bezoekt Enza Zaden en maakt kennis met groenteveredelingssector
- 2023-03-14 Land van Ons-oprichter Franke Remerie neemt time-out, Janneke Hoekstra pakt over
- 2023-03-14 Uitbreiding distributiecentrum Bergfood