Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Arbeidsintensiever door eigen sorteringseisen"

Niet alle Franse biologische telers blij met supermarktverkoop

De schappen met biologische producten in de supermarkten breiden uit. Toch zien de Franse biologische producenten geen voordelen in dit nieuwe afzetgebied. Voor hen betekent de komst van winkelketens op de afzetmarkt vaak een reorganisatie van hun bedrijf. Zo ook voor Marc Fauriel, biologisch fruitteler in de Drome. Hij moest een tweede lopende band aanschaffen om appelen te sorteren en verpakken om vervolgens aan Carrefour te kunnen leveren. "Het is arbeidsintensiever, omdat de supermarkten haar eigen sorteringseisen hanteren, terwijl we geen perfect fruit telen in de bio-fruitteelt. Hierdoor ontstaan grote verliezen."


Het bedrijf van Marc Fauriel, waar een speciale lopende band biologische appelen klaarmaakt voor verkoop in de supermarkt.

Ongeveer dertig procent van de appelen van Marc Fauriel wordt verwerkt tot compote of sap, omdat ze niet mooi genoeg zijn om in de schappen te liggen. "Voor in de supermarkt moeten ze er mooi uit zien en 2-3 dagen houdbaar zijn in de winkel. Maar de smaak van fruit hebben we verloren. De consument koopt slechts met het oog."

Supermarkten eisen dat de biologische producten verpakt en als biologisch herkenbaar moeten worden aangeboden. Zo kan de herkomst gewaarborgd blijven, wat ook voor de sector bescherming biedt. Ook het belang van supermarkten speelt hierbij een rol: zij willen geen biologisch fruit verkopen voor de prijs van het niet-biologische product.

Om de consument een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden, wordt er veel biologisch groente en fruit geïmporteerd, zoals tomaten uit Italië of Spanje die vaak tegen veel lagere prijzen aangeboden worden doordat er in deze landen minder strenge regels gehanteerd worden.

Een algemene gedachte is dat de consument opgevoed moet worden en zich bewust moet worden van de seizoenen en de verschillende regio's van herkomst. Daarom dromen telers ervan dat er geassisteerd wordt bij de verkoop van hun producten in supermarkten. Te denken valt aan een stand waar uitleg gegeven wordt waarom een bepaald stuk fruit met zichtbare onvolkomenheden toch heel goed van smaak en gezond kan zijn. Of hoe kiwi's rijpen door ze naast appels te leggen of waarom er in januari geen tomaten zijn.
Publicatiedatum: