"Arbeidsintensiever door eigen sorteringseisen"
Niet alle Franse biologische telers blij met supermarktverkoop
Het bedrijf van Marc Fauriel, waar een speciale lopende band biologische appelen klaarmaakt voor verkoop in de supermarkt.
Ongeveer dertig procent van de appelen van Marc Fauriel wordt verwerkt tot compote of sap, omdat ze niet mooi genoeg zijn om in de schappen te liggen. "Voor in de supermarkt moeten ze er mooi uit zien en 2-3 dagen houdbaar zijn in de winkel. Maar de smaak van fruit hebben we verloren. De consument koopt slechts met het oog."
Supermarkten eisen dat de biologische producten verpakt en als biologisch herkenbaar moeten worden aangeboden. Zo kan de herkomst gewaarborgd blijven, wat ook voor de sector bescherming biedt. Ook het belang van supermarkten speelt hierbij een rol: zij willen geen biologisch fruit verkopen voor de prijs van het niet-biologische product.
Om de consument een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden, wordt er veel biologisch groente en fruit geïmporteerd, zoals tomaten uit Italië of Spanje die vaak tegen veel lagere prijzen aangeboden worden doordat er in deze landen minder strenge regels gehanteerd worden.
Een algemene gedachte is dat de consument opgevoed moet worden en zich bewust moet worden van de seizoenen en de verschillende regio's van herkomst. Daarom dromen telers ervan dat er geassisteerd wordt bij de verkoop van hun producten in supermarkten. Te denken valt aan een stand waar uitleg gegeven wordt waarom een bepaald stuk fruit met zichtbare onvolkomenheden toch heel goed van smaak en gezond kan zijn. Of hoe kiwi's rijpen door ze naast appels te leggen of waarom er in januari geen tomaten zijn.