Zuid-Hollandse bedrijven ontwikkelen samen een bio-LNG distributieschip

Onder aanvoering van Holland Innovation Team werkt een groep Zuid-Hollandse bedrijven aan de ontwikkeling van een bio-LNG distributieschip voor binnenvaart en kustvaart.

Dat schip gaat zelf ook op bio-LNG varen en is de spil in een toekomstig distributienetwerk. Bio-LNG is de schoonste en goedkoopste transportbrandstof. De bedoeling is dat de tanker eind 2013 in de vaart komt.

Het idee kreeg vorm nadat Peter van der Gaag had meegewerkt aan een seminar dat de Kennisalliantie samen met verladersorganisatie EVO in Bodegraven hield over bio-LNG in het wegvervoer. Holland Innovation Team is volop bezig met bio-LNG. Van der Gaag is initiatiefnemer voor een bio-LNG fabriek in Delfzijl en er zijn ook plannen om met A. Nobel & Zn. Bunkerservice een bio-LNG terminal te bouwen in Zwijndrecht. Beide zouden eind 2013 in bedrijf moeten zijn.

Beter en schoner

LNG (Liquified Natural Gas) is schoner dan benzine, diesel en stookolie. Met name de uitstoot van NOx (80-90 procent) en CO2 (20-25 procent) dalen flink bij toepassing van het vloeibare aardgas, terwijl er nauwelijks roetuitstoot is. "Maar het blijft een fossiele brandstof", noemt Peter van der Gaag als voornaamste nadeel.

Bio-LNG is echt 'groen gas'. De vloeibare bio-methaan wordt geproduceerd door vergisting van mest, rioolslib, nat organisch materiaal, etensresten en resten van landbouwgewassen. De energetische waarde is hoger dan die van gewoon LNG. Ook niet onbelangrijk: de productie van de hernieuwbare vloeibare biobrandstof is goedkoper dan die van diesel en benzine.

Kennis is voorhanden

Het nieuwe tankschip, waarvan in een later stadium meerdere zusterschepen kunnen volgen, zal gebouwd worden door de VeKa Group. Het Werkendamse bedrijf heeft grote ervaring met scheepsbouw en bezit meerdere werven.

De grootte van het schip staat nog niet vast. Er wordt nog gerekend aan de ideale maatvoering. Die zal tussen de 1.100 en 2.000 m3 liggen. "Idealiter kan het schip zowel binnendoor als buitenom varen. Het moet dus zowel op binnenwater uit de voeten kunnen als op zee."

Bron: Kennisalliantie

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven