"Telers en consumenten waarderen ons concept"

Willem&Drees gaat voor landelijke dekking binnen anderhalf jaar

Tholen – Dankzij Willem&Drees weet de consument exact wanneer de nieuwe oogst uit Nederland er is. Dat is waar het bij Willem&Drees om draait: zij zorgen ervoor dat Nederlandse telers hun afzet in eigen land kwijt kunnen. "Velen willen dit wel, maar denken dat het niet mogelijk is. Ik hoor ze zeggen: als ik de keuze heb, verkoop ik mijn producten liever in eigen land", vertelt Drees. Tegelijkertijd wordt de consument meer bewust van de herkomst van het eten.

Steeds meer telers raken overtuigd van het concept. Willem&Drees werkt actief samen met zestig tot zeventig telers. Nieuwe telers zijn ook altijd welkom. "Ze waarderen ons concept, net als de consument. Onlangs vertelde een teler van een op export gericht bedrijf erg verheugd te zijn om van kennissen te horen dat zij van zijn aardappelen hadden gegeten. Daar draait het om. Wat is er mooier dan op het schoolplein door andere ouders aangesproken te worden die van jouw appelen genoten hebben?"


Drees en Willem achter een kraam met appelen uit de buurt

Onlangs is het tweejarig jubileum gevierd. De focus ligt momenteel op Midden-Nederland, maar Willem&Drees gaan voor een landelijke dekking. "We lopen goed op schema. Hier had ik toen we begonnen echt voor getekend." Het concept gaat binnenkort fors uitbreiden in de regio's Rotterdam en Den Haag. Daar komen zo'n veertig supermarkten bij. Drees verwacht dat Noord-Brabant bijvoorbeeld ook snel zal gaan "Ik verwacht dat landelijke dekking binnen anderhalf jaar gaat lukken." Pas dan heeft de retail met het Willem&Drees-concept een echt uniek verkoopargument op ketenniveau in handen.

Biologisch

Het assortiment van Willem&Drees bestaat voor het grootste deel uit biologisch. Het exacte volume hangt van het seizoen af. In de winter ligt dit op bijna tachtig procent, in de huidige periode ligt het bio-gehalte iets lager. "Als er in de buurt bijvoorbeeld geen bio-aardbeien te vinden zijn, blijven we trouw aan ons concept door dan voor de reguliere tegenhanger te kiezen." Het mooist aan biologisch vindt hij dat biologisch het dichtst bij de natuurlijke teelt komt. "En hoe meer ik me erin ben gaan verdiepen, hoe krachtiger mijn overtuiging is geworden."


Voorbijgangster proeft van biologische aardbeien

De mannen leren nog iedere dag bij en lopen soms nog tegen wat praktische problemen aan. Wat betreft verpakken bijvoorbeeld. Op alle producten moet op de een of andere manier het Eko-logo te vinden zijn. Bij bospeen, knoflook, rabarber en bosui lost een touwtje met etiket dit probleem op. "We zoeken samen met de telers naar een oplossing." Het wassen van de peen levert ook een hoofdbreker op. "De afgelopen winter hebben ze ongewassen in de winkel gelegen. Het wassen moet namelijk bij grote wasserijen gebeuren, wat mogelijk ten koste van de afkomstspecificatie. Na twee dagen kwamen er toch klachten, dus moeten we iets anders verzinnen."


Er wordt duidelijk gecommuniceerd van welke teler de vruchten afkomstig zijn

Uitdagingen

Omdat Willem&Drees besloten hebben om niet de gebaande wegen te belopen, blijven ze voor uitdagingen staan. "De markt is er, iedereen is het eens met het idee. Nu is het zaak om hier praktisch mee aan de slag te gaan." Een volledig biologisch en lokaal aanbod in de supermarkten ziet hij overigens nooit gebeuren. "Er zal altijd behoefte blijven aan teelt waarin efficiënt geproduceerd wordt, maar een marktaandeel van tien procent moet lukken."

Voor meer informatie:

Drees Peter van den Bosch
Willem&Drees
Graaf van Lynden van Sandenburgweg 6
3945 PB Cothen
0343 767001
info@willemendrees.nl
www.willemendrees.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven