De groei vond plaats in alle productgroepen. Vlees, vleeswaren, eieren en koffie/thee/cacao groeiden met respectievelijk 31,7 procent, 32,3 procent, 34,8 en 36,2 procent. Zuivel zelfs met 58 procent. De consumentenbestedingen aan aardappelen, groente en fruit (AGF) stegen met 14,9 procent.
Dat is de grootste groei in jaren in een segment dat tot nu toe gestaag maar langzaam groeide. Interessant is de revival van de aardappel (+19 procent), die al langere tijd onder druk stond van alternatieven als pasta en rijst. Ook biologisch fruit groeide flink. AGF blijft zuivel nog net voor als belangrijkste productgroep voor biologische voeding.
Bij de houdbare producten (+43,7 procent) valt vooral de groei bij dranken (wijn, sappen), maaltijden en soep op. Een achterblijver is nog steeds de biologische babyvoeding, waarvan het marktaandeel in omringende landen boven de 50 procent ligt en in Nederland op 3,4 procent blijft steken. Kruidvat biedt wel sinds vorig jaar biologische babyvoeding aan; de omzet hiervan is in de cijfers nog niet meegenomen. De kwartaalcijfers zijn afkomstig van Symphony IRI en bewerkt door LEI, onderdeel van Wageningen UR, en meten de supermarktomzetten met uitzondering van de discounters. Aan het eind van het jaar worden de cijfers aangevuld met de omzetten van de andere kanalen, zoals bijvoorbeeld speciaalzaken en catering.