Ruim 60% van de onderzochte bedrijven is inmiddels overtuigd van de voordelen van duurzaamheid en heeft een duurzaamheidprogramma ingevoerd. Nog eens 11% van de ondernemingen is op dit moment bezig met de ontwikkeling van een dergelijk programma. Dat is fors meer dan in 2008.
Toen had de helft van de bedrijven een duurzaamheidstrategie ingevoerd. Als redenen voor het invoeren van een duurzaamheidstrategie noemen de bedrijven de toenemende druk van de regelgevers en de groeiende zorg voor reputatieschade. Van de onderzochte bedrijven met een duurzaamheidprogramma geeft 61% aan dat ondanks een toename van de investeringen de voordelen uiteindelijk groter zijn gebleken dan de nadelen. Van de bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljard dollar vond zelfs 72% de voordelen groter dan de nadelen.
Eerst terughoudendheid
"Duurzaamheid gaat meer en meer deel uitmaken van de bedrijfsvoering", constateert Yvo de Boer, adviseur klimaat en duurzaamheid bij KPMG. "Aanvankelijk reageren de bedrijven met enige terughoudendheid op duurzaamheid. Maar als ze eenmaal met een duurzaamheidsbril op naar hun bedrijfsvoering kijken, blijken de meeste bedrijven de voordelen overduidelijk te zien en begint de duurzaamheidagenda een eigen leven te leiden. Toch liggen er nog altijd uitdagingen voor de bedrijven."Bekijk hier het volledige rapport.
Bron: Duurzaam Gebouwd