Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-besteding gemiddeld met 30% gegroeid

Biologische verkoop blijft stijgen in België

De bestedingen van de Belgische gezinnen aan biologische producten, opgemeten door GfK Panelservices Benelux voor VLAM, stijgen in 2010 verder door. Gemiddeld groeide de totale bio-besteding (verse voeding) in het derde kwartaal 2010 met 30 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Dit is meer dan het marktgemiddelde in Vlaanderen. De stijging doet zich vooral voor bij de welgestelde gezinnen met kinderen. Sterke groeiers waren onder andere rundvlees, kip en vleeswaren maar ook steenvruchten, witloof en prei groeiden sterker dan gemiddeld.

Het marktaandeel van bio is ook stijgend en kwam in het derde kwartaal 2010 uit op 1,8 procent. Het marktaandeel van bio-zuivel ligt rond het gemiddelde met 1,7 procent. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers (22 procent). Het kleinste marktaandeel hebben de bio-vleeswaren (0,5 procent) maar dit aandeel is wel stijgend.

De plantaardige bio-producten (2,5 procent marktaandeel) met de biologische groenten (4,8 procent) op kop blijven het goed doen. De bio-groenterayon wist, zoals de meeste andere biologische categorieën, ook in het derde kwartaal 2010 meer kopers aan te trekken alhoewel het absolute aantal kopers in dit kwartaal een stuk lager ligt dan in het topseizoen (tweede kwartaal).

Biologische producten zijn gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten. Het grootste verschil is er bij bio-eieren en braadkip (+70 procent) en het kleinste bij biologische groenteburgers (+4 procent).

Het aandeel van 'speciaalzaak, natuurvoedingswinkel en overige' groeide de voorbij jaren maar lijkt nu te stabiliseren op bijna 31 procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste kanaal met 46,5 procent maar verliest wel de laatste twee jaar wat marktaandeel aan hard discount.

Bron: BioForum
Publicatiedatum: