Bio-besteding gemiddeld met 30% gegroeid
Biologische verkoop blijft stijgen in België
Het marktaandeel van bio is ook stijgend en kwam in het derde kwartaal 2010 uit op 1,8 procent. Het marktaandeel van bio-zuivel ligt rond het gemiddelde met 1,7 procent. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers (22 procent). Het kleinste marktaandeel hebben de bio-vleeswaren (0,5 procent) maar dit aandeel is wel stijgend.
De plantaardige bio-producten (2,5 procent marktaandeel) met de biologische groenten (4,8 procent) op kop blijven het goed doen. De bio-groenterayon wist, zoals de meeste andere biologische categorieën, ook in het derde kwartaal 2010 meer kopers aan te trekken alhoewel het absolute aantal kopers in dit kwartaal een stuk lager ligt dan in het topseizoen (tweede kwartaal).
Biologische producten zijn gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten. Het grootste verschil is er bij bio-eieren en braadkip (+70 procent) en het kleinste bij biologische groenteburgers (+4 procent).
Het aandeel van 'speciaalzaak, natuurvoedingswinkel en overige' groeide de voorbij jaren maar lijkt nu te stabiliseren op bijna 31 procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste kanaal met 46,5 procent maar verliest wel de laatste twee jaar wat marktaandeel aan hard discount.
Bron: BioForum