De bestedingen van de Belgische gezinnen aan biologische producten, opgemeten door GfK Panelservices Benelux voor VLAM, stijgen in 2010 verder door. Gemiddeld groeide de totale bio-besteding (verse voeding) in het derde kwartaal 2010 met 30 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Dit is meer dan het marktgemiddelde in Vlaanderen. De stijging doet zich vooral voor bij de welgestelde gezinnen met kinderen. Sterke groeiers waren onder andere rundvlees, kip en vleeswaren maar ook steenvruchten, witloof en prei groeiden sterker dan gemiddeld.
Het marktaandeel van bio is ook stijgend en kwam in het derde kwartaal 2010 uit op 1,8 procent. Het marktaandeel van bio-zuivel ligt rond het gemiddelde met 1,7 procent. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers (22 procent). Het kleinste marktaandeel hebben de bio-vleeswaren (0,5 procent) maar dit aandeel is wel stijgend.
De plantaardige bio-producten (2,5 procent marktaandeel) met de biologische groenten (4,8 procent) op kop blijven het goed doen. De bio-groenterayon wist, zoals de meeste andere biologische categorieën, ook in het derde kwartaal 2010 meer kopers aan te trekken alhoewel het absolute aantal kopers in dit kwartaal een stuk lager ligt dan in het topseizoen (tweede kwartaal).
Biologische producten zijn gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten. Het grootste verschil is er bij bio-eieren en braadkip (+70 procent) en het kleinste bij biologische groenteburgers (+4 procent).
Het aandeel van 'speciaalzaak, natuurvoedingswinkel en overige' groeide de voorbij jaren maar lijkt nu te stabiliseren op bijna 31 procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste kanaal met 46,5 procent maar verliest wel de laatste twee jaar wat marktaandeel aan hard discount.
Bron: BioForum

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Is lupine het gouden boontje van Nederlandse bodem?
- "Totaalassortiment aanbieden is een uitdagende maar ook zeer passende stap"
- Agrifirm start pilots rondom regeneratieve landbouw
- Regering moet onderzoek doen naar nutriënten uit menselijke mest
- De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
Bio-besteding gemiddeld met 30% gegroeid
Biologische verkoop blijft stijgen in België
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten
- 2022-04-20 Biologisch keurmerk laat sterke groei zien over 2021
- 2022-04-15 Carrefour past blockchaintechnologie toe op AGF-producten van het bio-huismerk