Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Voor meeste bio-consumenten geldt: eenmaal bio, altijd bio'

Ökobarometer 2010: Duitse consumenten vertrouwen op Bio-Siegel

Duiste bio-consumenten krijgen steeds meer kennis over de voordelen van biologische productie voor de dieren, het milieu en hun eigen welzijn. Dat is het belangrijkste resultaat van Ökobarometers 2010. De Ökobarometer wordt uitgevoerd door het marktonderzoeksinstituut TNS Emnid in opdracht van het ministerie van BMELV. Er zijn 1.000 Duitsers van ouder dan 14 jaar bevraagd naar hun consumptiegedrag in biologische levensmiddelen.

De belangrijkste redenen om biologische producten te kopen zijn het dierenwelzijn (90 procent). de geringe impact op het milieu (89 procent) en de regionale herkomst van de producten (86 procent). "Voor de meeste Duitse biologische consumenten geldt: eenmaal bio, altijd bio", vertelt Elmar Seck van 'Geschäftsstelle Bundesprogramm Ökologischer Landbau (BÖL)'.



Eerlijke werkomstandigheden is voor iets minder dan de helft (49 procent) belangrijk, dit betekent wel een stijging van 11 procent ten opzichte van de laatste barometer in 2008. "Consumenten lijken zich steeds meer te interesseren voor het productieproces achter de producten. De biologische sector kan met haar eerlijke en transparante structuren punten scoren."

Voor de overgrote meerderheid van 88 procent is het zeer belangrijk of belangrijk dat op kleuterscholen en kinderdagverblijven voldoende biologisch voedsel wordt aangeboden.

Overigens is het nieuwe EU-logo bij 70 procent van de Duitse biologische consumenten nog niet bekend. In termen van vertrouwen loopt het EU-logo ook ver achter op het Duitse Bio-Siegel. Slechts 48 procent vertrouwt de kwaliteit van de producten wanneer deze voorzien zijn van het EU-logo.