Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Ontwikkeling duurzaam gedrag bij medewerkers taak voor Facility management'

Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staan weliswaar al een tijd volop in de belangstelling maar staan nog te ver af van het individu', stelt René Stevens (algemeen directeur van Atelier V real estate B.V. uit Amersfoort) in FMM 185. Is het voor een medewerker voldoende om te kunnen zeggen dat hij in een duurzaam gebouw werkt? Belangrijker is of de medewerker zich duurzaam gedraagt in het gebouw. Facility management is bij uitstek een aanjager van het MVO-beleid omdat medewerkers er dagelijks mee in aanraking komen.

Mensgerichte benadering

Facility managers moeten vaak besluiten voorbereiden zoals aardewerk bekers of recyclebare bekers, papieren handdoeken of linnen handdoeken. De technische benadering voor dit vraagstuk is om een businesscase te maken, de mensgerichte benadering is om na te gaan welk gedrag de keuze bij medewerkers teweeg zal brengen. Als de perceptie van medewerkers is dat linnen beter is dan papier, dan stimuleert de keuze voor linnen hun duurzame gedrag. Dit kan dan een effect hebben op andere gedragingen en daarmee het effect op duurzaamheid vergroten.

Doorbreken ingesleten gedrag

Met duurzaamheid is het niet anders. Doorbreken van ingesleten gedrag gaat daarom niet alleen over het veranderen van de 'mind-set’ maar vooral over het reanimeren van de ‘heart-set'. Zonder hart voor de (duurzaamheids)zaak beklijft het niet. Maak voor de medewerkers duidelijk 'What's in for me', niet alleen de rationele financiële prikkels maar vooral ook de emotionele intrinsieke prikkels. Maak het duurzaamheidbeleid simpel en leuk. Maak het zo tastbaar en visueel dat medewerkers er hun eigen dromen, idealen en hoop in herkennen.




Publicatiedatum: