Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beloond met Agropreis

Echtpaar Bucher voorziet Zwitserland van bio-knoflook

De bio-knoflook van het Zwitserse echtpaar Markus en Katja Bucher is te vinden in de schappen van grote retailers. Hiermee zijn zij de enigen die hierin geslaagd zijn. Voor dit baanbrekende werk zijn ze beloond met de Agropreis. Het echtpaar ontving 20.000 Frank en een verzekering bij Emmental Versicherung.



Wie de kleine lettertjes op de labels leest, weet het: knoflook is geen klassiek Zwitsers landbouwproduct. Bijna 99 procent van de knoflook wordt nog geïmporteerd. De rest is voor een groot deel afkomstig van de bio-boerderij Farngut in Grossaffoltern.

Moeizame weg naar succes

Het heeft wel wat uithoudingsvermogen gekost. "Velen hebben het geprobeerd, maar niemand had het benodigde uithoudingsvermogen", vertelt Markus Bucher. "De teelt is duur en arbeidsintensief, ook is het zaad erg duur. Toch hebben wij vijf jaar geleden besloten om de eerste knoflookteentjes te gaan telen. De eerste 10 hectare leverden slechts een paar kilo eetbare teentjes op. Toch kon hiermee de eerste Zwitserse bio-knoflook geleverd worden." De retailers bleven echter sceptisch.

Twee slechte oogsten later wilde Katja het eigenlijk opgeven. Haar man wilde echter verder investeren. Hij reisde onder meer naar Frankrijk om kennis op de doen en investeerde in machines en bergingsruimte. Zijn vrouw bouwde tussendoor een netwerk op met potentiële klanten in de stad. Dit werkte. Een grotere oogst trok de aandacht van Migros, Coop en Manur und Co. "Zij ontvingen ons toen met open armen."