Original First Tea: Thee met uitstraling
'Bio-thee ook voor de massa geschikt'
De box van de BlackLine
Original First Tea richt zich in op de groothandels en de horeca en voert dit door naar de retail. "De nadruk ligt op design en kwaliteit. Thee wordt al snel een suf product. Dit willen wij voorkomen. Biologisch hoeft niet saai of muffig te zijn. Het is ook voor de massa geschikt."
Er zijn verschillende productlijnen, met bijpassend porselein en boxen. "De WhiteLine was eerst, vervolgens hebben we de BlackLine ontwikkeld. Deze is uitermate geschikt voor op het terras. De thee van de BlackLine is verpakt in een zwart glimmend foliezakje." De thee van de WhiteLine zit verpakt in piramidevormig doosje, de thee van beide lijnen zit in piramide zakjes, gemaakt van afbreekbaar organza. "We bieden echt een totaalconcept. Alles matcht." Van verpakking tot theekist, tot porselein.
De BlackLine-thee in het foliezakje
Nieuw is de Loose Tea-tube. Dit zijn grove theebladeren die verpakt zijn in een kartonnen tube. "Vooral vanuit Duitsland is hiervoor veel interesse. Dit zijn echt lossetheedrinkers." Duitsland behoort met onder meer Curaçao, Aruba, Uruguay, Italië, Griekenland en Oostenrijk tot de exportlanden.
José staat jaarlijks samen met de plaatselijke distributeurs op zo’n vier tot zes internationale beurzen. "Dit is wel vermoeiend, maar de perfecte manier om ook contacten in andere landen op te bouwen. Ook behoud je op deze manier je band met de distributeurs, juist door samenwerking."
Bij nieuwe bedrijven moet het gevoel goed zijn. Niet iedereen mag en kan zomaar Original First Tea verkopen. "Men moet er echt in geloven. We reizen ook altijd naar hen toe. Als wat we zien bevalt, helpen we hen op weg met salestrainingen, samplepakketten en adviesprijzen. Ook begeleiden we hen bij bezoeken aan grote klanten. Samen zetten we de Original First Tea in de markt."
Het bedrijf is in 2006 achter de tekentafel ontstaan. "Ik ben samen met mijn vriend het avontuur aangegaan. Hij werkte toen bij een koffiebranderij en hier ontstond het idee. Ik had nooit gedacht dat de thee bij de groothandel terecht zou komen." Inmiddels is het team aangevuld met een officemanager en directeur Marcel. Hij is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop in de Nederlandse en Belgische markt.
Volop opslagruimte in het pakhuis
In tegenstelling tot reguliere thee wordt Original First Tea niet bitter als het zakje er lang in zit. "Het is ook juist de bedoeling om het zakje drie a vier minuten te laten trekken. Wat dit betreft moeten mensen nog leren wat biologische thee inhoud. Velen zijn gewend om het zakje er meteen weer uit te halen omdat de thee bitter wordt door de geur, kleur en smaakstoffen."
Alle thee wordt in China geproduceerd. Ook wordt het daar verpakt. "Ik ontwerp alles zelf, dit gaat als plat doosje die kant op." Alleen sommige ingrediënten komen uit andere landen. De rooibossmaakmelange komt uit Afrika en de kruiden uit India maar alles op biologische basis.
José toont het assortiment
"We zijn begonnen met twaalf smaken. Hier zijn er in de loop van de tijd nog vier bijgekomen. Dit zijn de 'Rosehip', 'Linden Leaf', 'Darjeeling' en de 'Dark Ceylon'. Er is voor ieder wat wils. Weliswaar zit er bijvoorbeeld geen specifieke kaneelsmaak bij, maar 'Bombay Chai' bevat weer kaneel en heeft zo zijn eigen karakter." José sluit niet uit dat er nog smaken bij zullen komen net als verdere ontwikkelingen op het gebied van thee.
Voor meer informatie:
Grand FlimadoCompany B.V.
Pelsestraat 13
5256 AT Heusden
[email protected]
www.firsttea.com